Branches of the English language

انواع شاخه های رشته زبان انگلیسی

شاخه های رشته زبان انگلیسی در نهادهای مختلف دولتی و خصوصی و بازرگانی و آموزشی وجود دارد. در کنار مسلط بودن به پرمخاطب‌ترین زبان بین المللی باعث شده یادگیری شاخه های رشته زبان انگلیسی به صورت علمی و آکادمیک در چند دهه گذشته در میان ایرانیان روند صعودی پیدا کند. اکنون از مقاطع کارشناسی تا دکترا در کلیه شاخه های رشته زبان انگلیسی می توان در دانشگاه ها داخل کشور تحصیل کرد و نیازی وجود ندارد که دانشجویان برای تحصیلات عالی به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. رشته زبان انگلیسی از جمله کشورهایی است که در میان دانشجویان رشته علوم انسانی هستند به دلیل کارکرد های متنوع و مختلف رشته های زبان انگلیسی دارد همواره با استقبال فراوان روبرو بوده است این طرفداری به خصوص در میان بانوان جلوه‌گری خاصی دارد یکی از دلایل محبوبیت شاخه های رشته زبان انگلیسی را باید تسلط کم ایرانیان به خصوص دانشجویان ایرانی نسبت به زبان انگلیسی دانست که با نقد و انتقاد غربی ها نیز روبه‌رو شد.

چرا انگلیسی مطالعه کنیم؟

تحصیل در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه ها فقط به خاطر آشنایی با این زبان نیست بلکه زبان آموزان می توانند با گرفتن مدرک آیلتس در طی یک یا دو سال از این مدرک برای English proficiency language استفاده نمایند. به عنوان یکی از رشته های زبان انگلیسی در دانشگاه رشته آموزش زبان انگلیسی رشته ای است که مشکلاتی را بر سر راه مطالعه زبان آموزان دارد را برطرف می سازد و راه‌ حل‌ هایی را پیش پای آنها قرار می دهد آموزش زبان انگلیسی بیشتر به مسائل مربوط به زبان اول زبان دوم و مسائل مربوط به ترجمه و تفسیر می پردازد و یاد می دهد که چگونه می توان زبان انگلیسی را به بهترین نحو تدریس کرد و عوامل اجتماعی موثر در یادگیری زبان کدام ها هستند و همچنین تکنولوژی چگونه می توان در یادگیری و تدریس زبان تاثیر گذاشته باشد. رشته آموزش زبان انگلیسی رشته ای است که زبان آموزان می توانند تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند این قضیه برای رشته های زبان آلمانی و فرانسوی و اسپانیولی نیز حاکم است اما کاربرد زبان انگلیسی در شرکت های خصوصی و دولتی کشور ایران بیشتر است و تقاضا برای استخدام نیروی انسانی مسلط به زبان انگلیسی آکادمیک بسیار زیاد می باشد.

چه افرادی بهتر است در رشته زبان انگلیسی تحصیل کنند؟

بسیاری از زبان آموزانی که قصد دارند زبان انگلیسی را در دانشگاه ها برای تحصیل انتخاب کنند ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که آیا آنها فرد مناسبی برای تحصیل در رشته زبان هستند یا خیر اگر چه برای ورود به مقطع کارشناسی زبان انگلیسی در گرایش های سه گانه نیاز به تبحر خاصی ندارند ولی برای ورود به کارشناسی ارشد و دکترا در زبان انگلیسی باید زبان آموزان و دانشجویان مهارت زبانی کافی را داشته باشند. اگر فردی هدفش از تحصیل در رشته زبان انگلیسی دانشگاه فقط تسلط کافی داشتن به زبان انگلیسی است باید رشته انتخاب نکند زیرا تسلط داشتن به زبان انگلیسی الزاما از طریق تحصیل در رشته ادبیات و زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ایجاد نمی شود و افراد می‌توانند حتی در منزل و یا با اینترنت و ابزارهای فناوری اطلاعات زبان انگلیسی را فرا بگیرند.

بعضی از افراد هستند که در دانشگاه ها رشته های غیر از زبان انگلیسی را تحصیل می کنند و می آموزند و در کنار آن رشته زبان را نیز تقویت می‌ کنند. در دانشگاه‌ ها بسیاری از مدرسان موفقی هستند که رشته زبان انگلیسی را به صورت خصوصی مطالعه نکردند ولی به سطحی از زبان دسترسی پیدا کردند که می‌ توانند مدرس آیلتس یا تافل باشند. اگر فردی قصد داشته باشد که برای تدریس خصوصی زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه و انجام فعالیت ‌های تجربی و تحقیقاتی در عرصه زبان انگلیسی به عنوان کارشناس حرفه ای زبان انگلیسی که مدرک دانشگاهی دارد به فعالیت بپردازد باید مدرک دکترای زبان انگلیسی را داشته باشد شما نیز می‌توانید برای تقویت زبان انگلیسی خود بسته دوره پازلینگ دکتر منوچهر زاده را تهیه کنید.

گرایش های رشته زبان انگلیسی

رشته زبان انگلیسی در دانشگاه در مقطع کارشناسی دارای ۳ گرایش می باشد. ۱ گرایش آموزش زبان انگلیسی: در این گرایش رشته زبان به دانشجویان در رده‌های مختلف سنی زبان انگلیسی تدریس می‌ شود. تدریس زبان خارجی به کسانی که زبان مادری آنها زبان انگلیسی نباشد به ظرافت های خاصی نیاز است که در دوره کارشناسی زبان انگلیسی به دانشجویان آموزش داده می‌شود تا در فرایند تحصیل از روش های اثربخش و خلاقانه برخوردار شوند. شرایط بازار کار برای دانشجویان آموزش زبان انگلیسی از گرایش سوم بیشتر می باشد اما تفاوت زیادی با وضعیت بازار کار رشته مترجمی زبان ندارد زیرا درخواست برای مدرس و مترجم همیشه در مکان های مختلف وجود دارد. ۲ گرایش مترجمی زبان انگلیسی به طور تخصصی روی ترجمه متون عمومی و تخصصی زبان انگلیسی تکیه دارد و تلاش میکند تا دانشجویان گرایش مهارت لازم برای ترجمه متون ادبی و غیر ادبی را پیدا کنند این گرایش در رشته زبان میتواند در دانشگاه تا مقطع دکترا نیز ادامه داشته باشد برای شرکت کردن در آزمون قوه قضاییه، برای دریافت پروانه دارالترجمه رسمی، داشتن مدرک دانشگاهی در این دفتر لازم و ضروری می باشد. ۳ گرایش ادبیات زبان انگلیسی: در این رشته از رشته زبان انگلیسی شناخت ادبیات غرب و نقد ادبی هدف می باشد و تلاش می‌شود تا دانشجویان ادبیات کهن و جدید غرب را در این باره فرا بگیرند.

تحصیل در شاخه های رشته زبان انگلیسی

تحصیل کردن این گرایش به این دلیل که دانشجویان با متون ادبی سنگین، کلمات کاربردی آشنا می شوند نیاز به مطالعه و درک و حوصله فراوان نسبت به سایر رشته ها و گرایش ها دارد. رشته زبان و ادبیات زبان انگلیسی یکی از شاخه‌ های زبان انگلیسی است که نسبت به دو شاخه های رشته زبان انگلیسی یعنی آموزش زبان مترجمی دانشجویان زیادی را جلب خود کرده است در این رشته درس هایی مانند تاریخ ادبیات، نقد ادبی و فنون و صناعات ادبی ارائه می گردد. فارغ التحصیلان رشته زبان انگلیسی نسبت به سایر رشته های زبان انگلیسی عملکرد قابل توجهی در مشاغل خود دارند در مقایسه با دیگر رشته های زبان انگلیسی آموزش و مترجمی، گرایش ادبیات انگلیسی بیشتر به وجوه ادبی زبان انگلیسی می پردازد. در حالی که دو گرایش دیگر به روش تدریس آزمون سازی، واژه سازی، زبان شناسی و مهارتهای ترجمه پرداخت میشود.

در رشته ادبیات انگلیسی آثار نویسندگان مطرح انگلیسی مورد توجه قرار می گیرد در این کتاب‌ها قرون و اعصار آثار مطرح نویسندگان در مسیری تاریخی در درس تاریخ ادبیات مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش دیگر این رشته در زبان انگلیسی به نقد ادبی به خصوص نقد قرن بیستم و گرایشات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات زبان انگلیسی درس نقد ادبی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی خود شامل دو بخش است که در بخش اول به رویکردهای نقد و در بخش دوم نقد عملی تدریس می‌شود. رویکرد های نقدی از نقد فرمالیته روسی آغاز می‌شود و به نقدهای پسا استعماری یا نقد ساختار شکنانه منتهی می شود. این بخش از رشته بسیار به روز میباشد و از حیث ماهیت قابل ملاحظه می باشد لذا دانشجویان کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی باید از سایر رشته ها مانند روانشناسی، جامعه‌ شناسی، موسیقی، نقاشی و فلسفه اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند تحلیل های جدید و با استدلال از آثار ادبی ارائه دهند ضریب درس زبان عمومی در همه رشته ها یعنی سرشته لحاظ شده در آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد ۲ می باشد ولی ضریب درس زبان تخصصی آموزش زبان و ادبیات انگلیسی در رشته مترجمی زبان انگلیسی ۳ میباشد.

کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی تعداد کل واحدهای مصوب ۲۳ واحد است که متشکل از واحد های دروس پایه تخصصی و ۶ واحد پایان نامه می باشد و دانشجویان باید حداقل نمره ۱۲ را باید حتماً کسب کنند دانشجویانی که رشته کارشناسی آنها آموزش زبان می باشد در صورتی که در درس روش تدریس در دوره کارشناسی نمره بالا را گرفته باشند از گذراندن این درس در دوره کارشناسی ارشد موفق خواهند بود. دانشجویان دوره کارشناسی باید درس وصایای امام را در یکی از ترم های تحصیلی انتخاب کنند روش تدریسی که از دروسی که دو واحد دارد که اصول و روش تدریس زبان های خارجی جزوه دروس اصلی و تخصصی می باشد و منابع این درس شامل: ۱ اصول و مبانی یادگیری زبان انگلیسی و تدریس ۲ اصول تدریس زبان ۳ تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم ۴ رویکرد روش های تدریس زبان انگلیسی می باشد. مسائل زبان شناسی که دو واحد را دارا می باشد و برای مقاطع دکتری کاربرد دارد و شامل اصول و مبانی یادگیری و تدریس زبان انگلیسی: گفتمان در زبان زبان شناسی و زبان تحقیق از مفاهیم و اصطلاحات های کاربردی ۴ مقدمه بر زبان ۵ مقدمه کاربردی زبان شناسی آوا شناسی: که در قرن نوزدهم رشد و رونق پیدا کرده که بخشی از آن ناشی از ابداع اواسنج بوده که اجازه می‌ داد سیگنال گفتار ثبت شود که شامل آوا شناسی تفصیلی، آوا شناسی آکوستیک، آوا شناسی ممیزی میباشد. درس نگارش پیشرفته: این درس برای کسانی که به مقاله نویسی در زبان انگلیسی و ویرایش متون علمی و مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی و برای مدرس آیلتس و تافل بودن کاربرد دارد.

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود