درخواست مشاوره رایگان و دریافت نمونه فایل‌های کلاس

| به مناسبت فصل تابستان

جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
با ورود و یا ثبت نام در آموزشگاه زبان دکتر منوچهرزاده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت ما و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
با ورود و یا ثبت نام در آموزشگاه زبان دکتر منوچهرزاده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت ما و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

بهترین راه یادگیری ساختارهای گرامری چیست؟

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

بهترین راه یادگیری ساختارهای گرامری چیست؟

یادگیری ساختارهای گرامری یکی از راه های تقویت زبان و پیشروی و سرعت بخشی به یادگیری است، زبان آموزانی که زبان جدید یاد می گیرند درمورد یادگیری دستور زبان به دو دسته تقسیم می شوند، زبان آموزانی که علاقه مند هستند و دوست دارند پیچ و مهره های دستور زبان یک زبان را کشف کنند و یاد بگیرند و زبان آموزانی که از دستور زبان ها متنفر هستند و آن ها را خسته کننده می دانند. اگر شما متعلق به هر کدام از اینها باشید باید بگوییم که از دستورات زبان نمی شود فرار کرد و باید آن ها را یادگرفت.

گرامر یا دستور زبان را می‌توان به عنوان رکن اصلی یادگیری ساختارهای گرامری هر زبان در نظر گرفت. اگر زبان آموزان کل لغات موجود در دیکشنری را حفظ باشند اما گرامر را ندانند، نمی‌توانند حتی یک جمله را به درستی بیان کنند. گرامر می‌تواند برای بسیاری از زبان آموزان مقوله‌ای استرس زا و پیچیده باشد. از طرف دیگر گرامر درست، نقش مهمی در انتقال درست مفاهیم به مخاطب دارد. پس زبان‌آموزان باید روش‌هایی را برای بهبود و پیشرفت این مهارت یاد‌بگیرند. در این مقاله با بهترین روش یادگیری گرامر آشنا می شوید.

روش های یادگیری ساختارهای گرامری

این روش ها عبارت است از:

  1. تست زدن گرامر
  2. یادگرفتن علائم نگارشی
  3. یاد گرفتن اجزا مختلف زبان
  4. تمرین آنلاین
  5. مرور کردن قواعد پایه ای گرامر
  6. ترجمه کردن
  7. نظم کلمات را یاد بگیرید
  8. صحبت کردن با دیگران
  9. تکرار کردن
  10. روش آکادمیک
  11. روش طبیعی

تست زدن گرامر

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی مخصوصا گرامر تست زدن است. زبان آموزان به محض زدن تست گرامر با نکاتی روبه رو می‌شوید که از چشمتان دور مانده بوده. این نکات ریز اغلب درون سوالات تستی در آزمون‌های مختلف جای داده می‌شوند. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود گرامر، زدن تست‌های گرامری است. اینکار باعث ارزیابی سطح شما هم می‌شود. و نه فقط برای یادگیری زبان بلکه برای همه ی زبان ها و درس ها تست زدن روش بسیار موثری است.

یادگیری ساختارهای گرامری و علائم نگارشی

منظور ما از علامت گذاری این است که کجا از کاما یا علامت نگارشی های دیگر استفاده کرد.

مثال:

  • نقطه: آخر جمله نشان داده می شود.
  • کالون: برای نشان دادن این که قرار است یک لیست را توضیح دهیم.
  • کاما: کلمات و مفاهیم جداگانه و غیر وابسته را از هم جدا می کند.
  • پرانتز: برای توضیحان اضافی یک کلمه یا جمله.
  • و…

یاد گرفتن اجزا مختلف زبان

برای اینکه بتوانید به خوبی جملات انگلیسی بسازید ضروری است که اجزا جمله و محل قرار گیری آن ها را بشناسید.

این بدین معنا است که باید ملکه ی ذهنتان شود.

مثال:

  • اسم ها: مانند یک شخص، مکان، حیوان، چیز، مفهوم و…
  • فعل ها : یک عمل یا حالت را توصیف می‌کنند مثل دویدن، خوابیدن و…
  • قیدها: واژه هایی که برای توصیف استفاده می شود، مثل به خوبی، به آرامی، به سرعت و…
  • صفت:  برای بیان ویژگی های یک اسم بکار می روند، مثل قرمز، بزرگ، زیبا و…
  • ضمایر: که جایگزین اسم هستند مانند من، تو، او، ما، شما، ایشان…
  • حروف تعریف:  برای مشخص کردن یک اسم بکار می روند.

تمرین آنلاین

امروزه منابع بسیار زیادی به صورت آنلاین در اختیار زبان آموزان قرار دارد. که با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید سایت های زیادی که حاوی مطالب گرامری مفید، بازی‌ها و تمرین‌های مختلف برای بهبود گرامر شما است پیدا کنید. انجام حتی یک تمرین ساده در روز می تواند به تقویت گرامر شما کمک کند.‌ مثلا با اپلیکیشن quiz your English می‌توانید در طی یک رقابت در قالب تست با هر کسی در دنیا گرامر را تمرین کنید. یا با اپلیکیشن کاهوت به صورت فردی یا آنلاین در قالب بازی مهارت های زبانی خودتون را بسنجید.

مرور کردن قواعد پایه ای گرامر و یادگیری ساختارهای گرامری

بهترین روش یادگیری گرامر این است که قواعد پایه ای گرامر زبان انگلیسی را مرور کنید. روی خطاهای رایج گرامری که اکثر زبان آموزان انجام می دهند تمرکز کنید با استفاده از کتاب common mistakes in English زبان آموزان می توانند مشکلات ریز گرامری خود را برطرف کنند.

ترجمه کردنترجمه کردن

در این روش سعی می­ شود جملات را تحلیل کرده و به زبان مادری ترجمه کنند و برای هر قانون دستوری معادلی دقیق یا نزدیک پیدا کنند. این روش امروزه نسبتا دیگر کاربردی ندارد و ترجمه کردن دیگر برای یادگیری دستور توصیه نمی­شود. زیرا امروزه زبان­شناسان معتقدند هیچ زبانی دقیقا مانند زبان دیگری نیست و نمی توان معادل دقیقی برای قوانین دستوری پیدا کرد.

نظم کلمات را یاد بگیرید

یکی از بهترین روش برای یادگیری و تقویت زبان این است که نظم کلمات را یاد بگیرید. حتی یکی از چالش بر انگیز ترین مشکلات زبان آموزان ترتیب قرارگیری اجزا جمله است. از آنجایی که ساختار جملات انگلیسی و فارسی خیلی با هم فرق دارند پس لازم است که موقع ساختن جملات انگلیسی دقت بیشتری داشته باشید. البته نیازی نیست که فرمول های جمله بندی را حفظ کنید کافی است آن قدر آن ها را تکرار کنید که هم ملکه ی ذهنتان شود و هم دیگر برایتان عادی شود.

صحبت کردن با دیگران

از قدیم گفته اند که هر چقدر با دیگران هم صحبت شوید بیشتر یاد می گیرید و این بهترین روش برای یادگیری گرامر است. به این دلیل که یادگیری گرامر انگلیسی بدون استفاده و صحبت کردن از آن بی فایده است. افراد برای این که زبان یاد می گیرند تا بتوانند ارتباط برقرار کنند. تا می توانید از هر فرصتی استفاده کنید انگلیسی صحبت کنید حتی موقعی که پشت تلفن با دوستانتان تمرین می کنید. بهترین روش این در همه زبان ها و درس ها، بشنوید و ببینید و صحبت کنید و ببینید که بقیه چطور کلمات را پشت سر هم قرار می دهند.

تکرار کردن

در این روش شما از یک عبارت خیلی ساده دستوری شروع می­کنید. مثلا “she is…”، بعد با کلمات مختلف سعی می­کنید با این عبارت جمله بسازید یا عبارت را کامل کنید. این روش، که امروزه قدیمی شده، در گذشته متود اصلی آموزش دستور زبان بود. زمان­های افعال و صرف فعل و حالت سوالی هنوز هم در برخی کتب دستورزبان به این روش آموزش داده می شوند.

روش آکادمیک

برخی­ از زبان آموزان ترجیح می دهند به دستورزبان به چشم یک درس نگاه کنند که کتاب اصلی و کتاب کار داشته باشند و به صورت منظم ودقیق درس به درس پیش بروند. کتاب های دستورزبان فراوانی وجود دارد که معمولا حجیم و خسته کننده و زیاد هستند. بهتر است سراغ این کتاب ها نروید .کتابی را انتخاب کنید که با سطح شما یکی باشد و سطح­بندی شده باشد، مثال­های زیاد، تمارین زیاد، جذاب و سرگرم کننده داشته باشد و دستور زبان را به روشی اصولی و فصل به فصل درس داده باشد.

روش طبیعی

انگلیسی ­زبان­ها یک ضرب­المثل دارند که می­گوید: اگر می­خواهید قوانین یک بازی را یاد بگیرید، باید آن را بازی کنید. پس برای یادگرفتن دستور هم نباید از اشتباه کردن بترسید. ما در واقع دستورزبان مادری خود را این گونه یاد گرفتیم، یعنی گوش داده ایم و سعی کرده­ایم تکرار کنیم. بنابراین اگر در زمانی درست در محیط درستی باشیم می­توانیم به صورت طبیعی از قوانین زبان سر دربیاوریم.

البته چون دستورزبان انگلیسی تاحدی دو حالت رسمی و محاوره ای دارد با این روش بیشتر می­توانید حالت محاوره را یاد بگیرید.

سخن آخر

همیشه به همه ی زبان آموزان یاد آوری می کنیم که بهترین روش یادگیری گرامر هر زبان آموز روش خاص و منحصر به فردی است و ما در این مقاله سعی کرده ایم که یک تعداد از بهترین روش های یادگیری گرامر را برای شما ارائه دهیم و شما با مطالعه کردن آن و یا با شرکت کردن در یک سری دوره ها می توانید از این روش ها استفاده کنید.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

یـک جلسه مشـاوره رایـگان

دریـافت نمونـه فایـل‌های کلاس

لطفا شماره همراه خود را در کادر زیر وارد کنید

مشـاوریـن مــا در سـریع تـریــن زمــان بــا شمـا تـماس میـگیـرن

یـک جلسه مشـاوره رایـگان

دریـافت نمونـه فایـل‌های کلاس

لطفا شماره همراه خود را در کادر زیر وارد کنید

مشـاوریـن مــا در سـریع تـریــن زمــان بــا شمـا تـماس میـگیـرن