درخواست مشاوره رایگان و دریافت نمونه فایل‌های کلاس

| به مناسبت فصل تابستان

جستجو پیشرفته محصولات
0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
با ورود و یا ثبت نام در آموزشگاه زبان دکتر منوچهرزاده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت ما و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.
ورود | ثبت نام
با ورود و یا ثبت نام در آموزشگاه زبان دکتر منوچهرزاده شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت ما و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

تفاوت آزمون آیلتس و PTE

خواندن این مطلب

6 دقیقه

زمان میبرد!

تفاوت آزمون آیلتس و PTE

نقطه تمایز کلیدی و تفاوت آزمون آیلتس و PTE این است که آزمون  PTE از طریق کامپیوتر برگزار می شود. در مقابل، آزمون آیلتس IELTS، مستلزم حضور فیزیکی داوطلب، جهت شرکت در آزمون کاغذی می باشد. البته موارد استثنایی نیز وجود دارد، برای مثال آزمون های آیلتس در هند به صورت آنلاین برگزار می شوند. حتی فرآیند های ارزیابی هر دو آزمون، کاملاً متفاوت هستند. آزمون  PTE از هوش مصنوعی برای محاسبه ی نمرات استفاده می کند و رویکردی عاری از خطا و هرگونه اشتباه را ارائه می دهد، در حالی که آزمون IELTS به صورت دستی محاسبه می شود. این دو آزمون تفاوت های دیگری نیز دارند، مبنی بر اینکه کدام یک در سطح گسترده تری پذیرفته می شوند؟ هزینه های مرتبط با این آزمون ها چقدر است؟ چه تعداد آزمونی در هر سال مجاز است؟ و غیره. در این مقاله به تمام تفاوت های کلیدی آزمون های  PTE و  IELTS پرداخته می شود.

پذیرش آزمون PTE و IELTS

آزمون آیلتس برای مهاجرت تحصیلی و کاری در بیشتر کشور های دنیا مورد پذیرش قرار می گیرد ولی آزمون پی تی ای برای مهاجرت کاری در کشورهای نیوزلند، استرالیا و انگلیس و برای مهاجرت تحصیلی بیشتر در دانشگاه های کشور استرالیا، آمریکا، کانادا، نیوزلند و بعضی از کشورهای اروپایی مورد پذیرش قرار می گیرد.

ارتقا نمره در آزمون IELTS و PTE

در آزمون IELTS افزایش سطح نمره کسب شده در مدت زمان کوتاه کار آسانی نیست. مثلا یک نفر در آزمون اول خود در تسک رایتینگ نمره 6 را کسب می کند در مدت زمان کوتاه امکان ارتقا این نمره به 7 برای او ممکن نبوده وعلت  این موضوع روبرو شدن فرد تصحیح کننده آزمون است و شخص تصحیح کننده به سختی میتواند پیشرفت یک شخص برای افرایش نمره از 6 به 7 را در مدت زمان کوتاه مثلا 6 ماه قبول کند. ولی در آزمون PTE به دلیل این که شخص متقاضی فقط با کامپیوتر رو به رو است و تصحیح کننده ای در مراحل تصحیح آزمون نیست امکان افزایش نمره در مدت زمان کوتاه برای شخص آزمون دهنده مهیا می باشد.

مراکز آزمون IELTS و PTE

سازمان پیرسون که برگزار کننده آزمون PTE در دنیا می باشد کشور ایران را به عنوان مرکز آزمون پی تی ای قبول ندارد و فرد داوطلب باید برای آزمون دادن به کشورهای همسایه می باشند رجوع کند ولی آزمون IELTS در ایران برگزار می شود و نیازی به خارج از کشور ندارد.

زمان جواب دهی نتایج آزمون

در آزمون IELTS مدت زمان پاسخ دهی دو هفته طول می کشد ولی در آزمون PTE جواب آزمون حداکثرتا پنج روز بعد طول می کشد و شخص متقاضی بعد از دریافت نتیجه مورد نظر می تواند بعد از گرفتن کارنامه به سرعت آزمون بعدی خود را ثبت نام کند. اشاره به این نکته ضروری است که برای افرادی که نیاز دارند نمره زبان خود را در کوتاه ترین زمان به دست آورند آزمون PTE این امکان را فراهم کرده که در مدت زمان کمتر از 5 روز نتیجه آزمون در دسترس باشد.

هزینه آزمون آیلتس و پی تی ای

آزمون IELTS به دلیل این که در ایران برگزار می شود شخص داوطلب فقط هزینه ثبت نام در آزمون را پرداخت می کند ولی در آزمون PTE به دلیل برگزاری آزمون در کشور دیگرعلاوه بر هزینه آزمون هزینه سفر که شامل بلیط هواپیما و رزرو هتل می باشد نیز به هزینه ثبت نام اضافه خواهد شد. ولی به دلیل ارزانتر بودن آزمون PTE نسبت به آزمون آیلتس و با در نظر گرفتن هزینه سفر تقریبا هزینه دو آزمون با یکدیگر برابر خواهد بود.

مدت زمان آزمون PTE و IELTS

آزمون PTE در یک روز و در مدت زمان حدود دو ساعت انجام می شود ولی آزمون IELTS بسته به مرکز آزمون امکان دارد تسک Speaking در یک روز متفاوت نسبت به آزمون کتبی انجام شود. ساعت شروع آزمون آیلتس معمولا ساعت 8 صبح تا ساعت 12:30 ظهر طول می کشد ولی آزمون PTE کوتاهتر بودن زمان برگزاری آزمون که حدود 2 ساعت است در پر بازده ترین زمان های روز که می تواند صبح، ظهرو بعد ازظهر نیز باشد برگزار شود. همچنین تعداد مراکز آزمون PTE در شهرهای مختلف مثلا شهر استانبول ترکیه به تعداد ده مرکز آزمون می باشد این امکان را برای شما فراهم می کند که در تمام زمان های موجود فرد داوطلب آزمون بتواند آزمون خود را برگزار کند.

شباهت های آزمون IELTS و PTE

هر دوی این آزمون ها شامل دو نوعِ General و Academic است که بیشتر داوطلبان با این دو نوع کار دارند. آزمونPTE  دارای یک آزمون خاص برای کودکان به نام Young Learners Test بوده و آیلتس نیز نوع دیگری به اسم IELTS Life Skills دارد که فقط مهارتهای شنیداری و گفتاری را مورد ارزیابی قرار می دهد. نوع آکادمیک هر دو آزمون برای افرادی که علاقه به ادامه تحصیل دارند و نوع جنرال برای زندگی در هر کشوری مورد استفاده است. در هر دوی آزمون ها، 4 مهارت اصلی Listening، Speaking، Reading و Writing مورد سنجش قرار داده می شوند. از نظر سطح، هر دو آزمون در یک حد هستند و هیچ کدام سخت یا آسان تر از دیگری نیست فقط چهارچوب و روش سنجش تا حدودی ها باهم تفاوت دارد. مدت زمان اعتبار هر دو آزمون دو سال است و پس از 2 سال مدرک شان منقضی می شود البته مدرک آزمون  PTE General، مثل آزمون های زبان کمبریج است و منقضی نمی شود.

کدام آزمون ساده تر است؟

پاسخ قطعی برای این پرسش وجود ندارد. با توجه به ماهیت متفاوت این دو آزمون، برای بعضی از افراد آیلتس ساده تر است و برای بعضی دیگرPTE. در ادامه مقایسه آزمون های IELTS و PTE و برخی ویژگی های فردی  هر آزمون را بیان می کنیم.

  • اگر  شما تایپیست سریعی نیستید، آزمون PTE برای شما گزینه مناسبی نیست.
  • از آنجایی که آزمون PTE صبح ها، ظهرها یا حتی بعد از ظهر ها برگزار می شود، شما می توانید در پر بازده ترین ساعت روز در آزمون ها شرکت کنید. این آزمون برای کسانی که سحر خیز نیستند بسیار مفید است.
  • استراحت اختیاری بعد از بخش ریدینگ و قبل از شروع لیسنینگ در آزمون PTE به تمرکز شما کمک کرده و باعث می شود آزمون را با انرژی بیشتری تمام کنید. شما اجازه دارید که اتاق را در زمان استراحت ترک کنید.

در پایان در آزمون آیلتس شرکت کنم یا در آزمون پی تی ای؟

شما باید فاکتورهای زیادی را برای شرکت در آزمون آیلتس یا پی تی ای مد نظر داشت. به همین دلیل، به سادگی نمی توانید یکی را بر دیگری ترجیح دهید. اینکه می گویند آزمون PTE ساده تر است، یک ذهنیت اشتباه است و بسیاری از داوطلبان که از آزمون آیلتس به آزمون PTE مهاجرت کرده اند، گول تبلیغات را خورده اند و آزمون PTE به هیچ وجه ساده تر که نیست، بلکه از آیلتس هم سخت تر است! اصلا اینطور نیست که بگوییم یکی از این دو آزمون سخت تر یا استاندارد تر است؛ درست این است که بگوییم کدام آزمون برای شما مناسب تر است. وقتی دانشگاه ها و مراکز مهاجرتی هر دو آزمون را قبول می کنند، قطعا اگر یکی از این آزمون ها سخت تر باشد، یا استانداردهایش پایین تر باشد، باید به صحت کل مسئله مهاجرت و کیفیت اجرایی تمام آزمون ها شک کرد. هر دو آزمون استاندارد هستند.

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

یـک جلسه مشـاوره رایـگان

دریـافت نمونـه فایـل‌های کلاس

لطفا شماره همراه خود را در کادر زیر وارد کنید

مشـاوریـن مــا در سـریع تـریــن زمــان بــا شمـا تـماس میـگیـرن

یـک جلسه مشـاوره رایـگان

دریـافت نمونـه فایـل‌های کلاس

لطفا شماره همراه خود را در کادر زیر وارد کنید

مشـاوریـن مــا در سـریع تـریــن زمــان بــا شمـا تـماس میـگیـرن