اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

اهمیت و فواید آموزش زبان انگلیسی به کودکان

اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان بسیار زیاد می باشد و مزایای زیادی دارد. در واقع یادگیری زبان های دیگر در کودکی تاثیرات مثبت زیادی بر مهارت های اجتماعی و کاری و حتی سلامتی فرد می گذارد. این که فردی از کودکی یک زبان خارجی را بداند یک تجربه فوق العاده برای او خواهد بود زیرا به طور طبیعی موجب بالا رفتن سطح علمی او و ساخت فرصت های تحصیلی و شغلی فوق العاده ای برای او می شود. امروزه بسیاری از پدر و مادران سعی می کنند که کودکان شان را در همان سنین پایین به کلاس زبان انگلیسی بفرستند. زیرا با این کار احساس میکنند که کار بزرگی برای آینده کودک شان انجام داده اند. روش های بسیاری برای آموزش زبان به کودکان وجود دارد. در ادامه به اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان می پردازیم.

آموزش زبان انگلیسی در سنین پایین

یکی از بهترین روش ها برای ترویج آموزش زبان انگلیسی در سنین کودکی، ادغام این آموزش در برنامه روزانه کودک می باشد. برای این که این کار نتیجه بخش باشد و نتیجه ی خوبی بدهد یعنی کودک بهترین بازده را در یادگیری آن زبان داشته باشد، می بایست یکی از والدین یا کسی که از کودک مراقبت می کند با زبان انگلیسی با او صحبت کند. همچنین  والدین می توانند از یک سری روش هایی برای بهبود روند آموزش زبان نیز استفاده کنند. از جمله این روش ها می توان خواندن داستان های  کوتاه، خواندن و نواختن آهنگ های ساده و یا انجام بازی هایی به زبان انگلیسی را نام برد. یکی از روش های پرکاربردی که استفاده می شود این است که یکی از والدین به زبان انگلیسی با کودک حرف می زند و دیگری به زبان مادری و یا پدری با او صحبت می کند. روش دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در مدارس دو زبانه استفاده می شود. در این روش برای چند ساعت به یک زبان  صحبت می کنند و سپس به زبان دیگر حرف می زنند. اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان شامل موارد زیادی می شود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

فواید و مزایای یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

قرار دادن یک فرد در معرض یک زبان خارجی بهترین راه برای تقویت دو زبانگی می باشد. در واقع یادگیری در این سن مانع یا اجبار روانی ندارد و کودکان در این سن از اشتباه کردن نمی ترسند چون در محیطی در حال آموزش دیدن هستند که پیشرفت یا پسرفت آن ها را ارزیابی نمی کنند و شکست در این کار هیچگونه عواقبی برای کودک ندارد. همچنین در این روش مهارت ارتباطی کودکان نیز رشد می کند، به این دلیل که ابتدا به آنچه قصد دارند بگویند می اندیشند و به روش صحیح بیان آن فکر نمی کنند. همچنین یادگیری یک زبان خارجی در دوران کودکی سبب رشد تفکر انتزاعی، حافظه و قدرت تخیل و خیال پردازی کودک می شود. در ادامه مزایای یادگیری زبان انگلیسی در کودکی را برای تان می گوییم.

رشد مغز

درباره اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان تحقیقات بسیاری صورت گرفته است که بیشتر آن ها نشان دهنده این هستند که یادگیری زبان دوم در دوران کودکی موجب افزایش تمرکز و رشد قشر مغز می شود. به طور معمول افراد در شرایط های مختلف به دنبال استفاده از زبانی مرتبط با آن شرایط می باشند. به دنبال این، زمانی که کودک زبان انگلیسی را گرفته است، در شرایط مختلف به دنبال به کار گیری آن بوده و این کار سبب افزایش تمرکز و دقت آن ها می شود.

افزایش خلاقیت و غنی سازی رشد فکری

دو زبانه شدن در کودکی در واقع سبب ظهور خلاقیت می شود. در این افراد زمانی که در کنار زبان مادری، زبانی دیگر مانند زبان انگلیسی را یاد می گیرند، در واقع ذهن آن ها اطلاعات بیشتری نسبت به الگو های ارتباطی یه کودک یک زبانه در اختیار دارد و همین موضوع موجب بروز خلاقیت و تنوع در برخورد با اتفاق های اطراف و همچنین گسترش الگو های ارتباطی می شود. در کنار این ها کودک با یادگیری یک زبان و فرهنگ متفاوت ذهنیت بازتری خواهد داشت که این خود تاثیر زیادی بر روابط حرفه ای و شخصی او در آینده خواهد داشت. همچنین او درک خوبی از تنوع فرهنگی خواهد داشت در آینده به راحتی می تواند با مردم نقاط مختلف جهان بدون توجه به ملیت ارتباط و تماس برقرار کند. نکته ای که بسایر حائز اهمیت می باشد این است که وقتی که کودکی زبان انگلیسی را یاد گرفت، یادگیری زبان سوم نیز برای او بسیار آسان تر خواهد بود.

گسترش دایره واژگان فرزندان

یکی از دلایل اصلی در یادگیری زبان انگلیسی از دوران کودکی، گسترش دایره لغات او می باشد. در واقع این کار با یادگیری کلمات ساده مثل cat, car, dog و پس از آن با عبارت های پیچیده تر شروع می شود. واژگان به کودک در یادگیری مفاهیم جدید کمک خواهند کرد. همچنین یادگیری گفتاری زبان انگلیسی، کودک را در یادگیری تلفظ صحیح  کلمات و نحوه نوشتن آن ها یاری می دهد. کودکی از سنین پایین درگیر زبان انگلیسی باشد و با آن در ارتباط باشد مطمئنا لغات و واژگان بیشتری را یاد خواهد گرفت.

جلوگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن

تحقیقات گوناگون در این زمینه نشان می دهد که، افرادی که دو زبانه می باشند، می توانند تا 4.5 سال از بروز آلزایمر جلوگیری نمایند. در واقع این نتیجه ی تمرینی می باشد که یک مغز دو زبانه تجربه کرده است زیرا به طور مداوم اطلاعات به دو زبان برای خود پردازش کرده است.

داشتن فرصت های شغلی بیشتر در آینده

اینکه فردی با تسلط بر زبان انگلیسی فرصت های شغلی بیشتر و بهتری دارد واقعیتی غیر قابل انکار می باشد. حال اگر فرزند شما در دوران کودکی بتواند بر این زبان تسلط یابد و آن را یاد بگیرد، به وضوح می تواند آینده روشن تری نسبت به کسی که آن را یاد نگرفته داشته باشد. در واقع انگلیسی مهم ترین زبان در سطح حرفه ای و کاری می باشد. دلیلش این است که زبان انگلیسی سومین زبان پر گفتار در جهان است و به غیر از این، زبان رسمی بسیاری از کشور های ابر قدرت اقتصادی نیز می باشد. امروزه با گسترش ارتباطات و تکنولوژی ها، بیشتر شرکت ها و موسسات به دنبال کارکنانی می باشند که بیش از یک زبان و علی الخصوص زبان انگلیسی را بدانند و معمولا از همکاران تک زبانه شان حقوق به مراتب بیشتری نیز می گیرند. پس فهمیدید که اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان چه مقدار می تواند در آینده کاری آن ها نیز تاثیر داشته باشد.

توانایی بهتر در حل مسئله

زمانی که کودکی در حال یادگیری زبانی غیر از زبان مادری خود می باشد، معمولا با موانع مختلفی ریرو می شود. از جمله این موانع برخورد با یک کلمه یا عبارت نا شناخته می باشد که در زبان مادری او هیچ معنا و مفهومی ندارد. در این هنگام کودک می بایست راه حل صحیح این مسئله را بیابد و بتواند به پیشرفت رو به جلوی خود ادامه دهد. این کار سبب افزایش توانایی فرد در حل مسائل می شود و در ادامه از این مهارت ها در جنبه های دیگر زندگی که موانع گوناگونی بر سر راهش قرار خواهد گرفت می تواند استفاده نماید. مطالعات صورت گرفته در زمینه رابطه بین دو زبانگی و قدرت حل مسئله نشان می دهد که کودکان دو زبانه وضعیت ذهنی بهتری نسبت به کودکان تک زبانه در مواجهه با حل مسائل مختلف دارند.

نکات مهم در آموزش زبان به کودکان

برای اینکه بتوانیم آموزش زبان موفق و مثمر ثمری را برای کودکان داشته باشید، می بایست از متد های آموزشی صحیح و متنوعی استفاده نمایید و باید به نکات زیر توجه نمایید.

  • یکی از تاثیرگذار ترین روش ها در آموزش زبان انگلیسی ترکیب کردن بازی های مختلف و سرگرم کننده با آموزش ها  می باشد. این کار سبب افزایش انگیزه در کودکان می شود و از خستگی کودکان در پروسه یادگیری زبان انگلیسی جلوگیری می کند.
  • هیچگاه نباید در آموزش به کودکان از اجبار استفاده کنید بلکه با استفاده از روش های مختلف آموزش را برای کودک تان لذت بخش کنید. اگر کودک را مجبور به یادگیری زبان انگلیسی کنید به احتمال فراوان نتیجه عکس خواهد داد به همین علت بهتر است به جای این کار اجازه دهید تا کودک با انگیزه به دنبال یادگیری زبان انگلیسی باشد.
  • می توانید از آهنگ های انگلیسی که مخصوص کودکان می باشد در آموزش تان استفاده نمایید. با پیشرفت فضای مجازی شما می توانید ویدیو ها و آهنگ های آموزش زبان انگلیسی متناسب با کودکان را به راحتی پیدا کنید و از آن ها استفاده کنید. در این راه به کار بردن آهنگ های ریتم دار جذابیت یادگیری را برای کودکان چند برابر می کند.

کلام آخر

در این مطلب اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان را برای تان شرح دادیم. در واقع آموزش زبان انگلیسی در دوران کودکی سبب می شود که آن ها راحت تر به زبان دوم تسلط یابند. برخی از روش های آموزش زبان انگلیسی دیگری نیز مانند استفاده از اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کنند. امروزه این آموزش به کودکان را بسیاری از افراد انجام می دهند و آن را نوعی سرمایه گذاری و آینده نگاری تلقی می کنند زیرا معتقدند که با این کار در آینده موقعیت های شغلی و تحصیلی بهتری برای فرزند شان ایجاد می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت آموزش زبان انگلیسی دکتر منوچهرزاده مراجعه نمایید.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود