افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی

تکنیک های افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی

امروزه سوال بسیاری از زبان آموزان این است که برای افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی خود چه کنیم؟ در جواب این سوال باید بگوییم که دایره واژگان یا vocabulary وسیع و قابل قبول، یکی از مهم ترین مهارت های لازم در یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری است. برخی از استادان می گویند که با دانستن دایره لغات و ضعیف بودن در گرامر شاید اشتباه صحبت کنید، اما دست کم می توانید با دیگران ارتباط بر قرار کنید. اما اگر دایره لغات شما ضعیف باشد و گرامر شما قوی، چندان به درد شما نمی خورد به این دلیل ابزار اصلی ارتباط را در اختیار ندارید. افزایش دایره لغات انگلیسی  (Vocabulary)در یادگیری زبان انگلیسی یکی از اصلی‌ترین یادگیری هایی  است که هر زبان آموز باید یاد ببگیرد. زبان انگلیسی پرواژه‌ ترین زبان دنیا است .به همین علت است که نه تنها زبان آموزان بلکه استادان و افرادی که دانش وسیعی در زبان انگلیسی دارند هم باید به شکل مستمر به فکر تقویت و افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی خود باشند.

تکنیک های افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی

این روش ها عبارت اند از:

  1. تکرار کردن
  2. یاد گرفتن لغت در متن
  3. استفاده از بازی و اپلیکیشن ها
  4. داشتن واژه نامه شخصی
  5. استفاده از تصویر سازی و تجسم کردن
  6. نوشتن
  7. از کلمات جدید در روزمره استفاده کنید
  8. صحبت کردن
  9. یاد گرفتن مترادف و متضاد کلمات
  10. داشتن دیکشنری

تکرار کردن

برای افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی باید مدام کلمه های جدیدی که یاد می گیرید را تکرار کنید. روش این کاربه این شکل است که مغز انسان این گونه است که هر چیزی که برایش تکرار می‌شود را بهتر به خاطر سپرده و به کار می‌برد. این موضوع منحصر به تقویت دایره واژگان نیست، حتما مهارت‌های عملی هم اینگونه هستند. تکرار کلمات جدید را برای خود تبدیل به یک عادت همیشگی کنید و سعی کنید این عادت را هر روز تمرین کنید تا نتایج فوق العاده ای را در آن مشاهده کنید.

یاد گرفتن لغت در متن

طی تحقیقاتی که برای افزایش دایره لغات انگلیسی انجام شده است، نشان می دهد  که اکثر لغاتی که یاد می‌گیرید، لغاتی هستند که در متن یادگرفته‌اید. یادگیری لغات در متن در هر سه جنبۀ فراگیری لغت یعنی یادگیری، به خاطر آوردن و نگهداری در حافظه بسیار مفید و پرکاربرد است. به این معنی است  برای یادگیری لغت نباید فقط سراغ فهرست‌های کلمات برویم، بدون اینکه کاربرد کلمات را در نظر بگیریم. کلمات را می‌توان مثل قطعات یک پازل در نظر گرفت. هنگامی که قطعات پازل به صورت جدا از هم روی میز چیده شده‌اند، به دشواری می‌توان نقش و جایگاه هر کدام را فهمید.

اما وقتی که قطعات را کنار هم قرار می‌دهیم، کم کم تصویر شکل می‌گیرد و این در درک نقش هر قطعه پازل به ما کمک می‌کند. به همین شکل، هنگامی که کلمات را در جمله یاد می گیرید  بهتر در ذهن می‌مانند چرا که نقش و کاربرد آنها برای شما مشخص است. نکته ی مثبت دیگر یادگیری لغات در جمله این است که شما کلمات دیگر جمله را نیز به خاطر می‌سپارید. در گام بعد از جمله، سعی کنید از متون طولانی‌تر نظیر داستان، شعر و حتی شرایط روزمره برای یادگیری لغت بهره بگیرید. توجه کنید که در این مرحله نیاز است اندکی از آزمون و خطا استفاده کنید. از متون متعدد و متنوع استفاده کنید تا متوجه شوید که کدام برای شما مناسب‌ تر هستند.

استفاده از بازی و اپلیکیشن ها

این روش یکی از بهترین روش های افزایش دایره لغات انگلیسی است. امروزه اپلیکیشن های زیادی وجود دارند مانددvocabulary.com , magoosh vocabulary builder  یا  word Up که احتمالا، قبلا هم درباره این بازی ها شنیده اید. نکته دیگر این است که این برنامه ها معمولا به شکل واژه  محور به آموزش زبان انگلیسی می پردازند و از روش تکرار برای آموزش واژگان استفاده می کنند.

Word Up

این برنامه از فیلم ها و آهنگ ها و نقل قول های معروف و روش های جالب دیگر برای افزایش دایره لغات انگلیسی استفاده می شود. تکنیک تکرار شیوه ای است که در این اپلیکیشن ها از آن ها برای به خاطر سپردن لعات استفاده می شود.

magoosh vocabulary builder

این برنامه در واقع یک برنامه آمادگی آزمونGRE  است. به صورت یک بازی واژگان جدید را آموزش می دهد. شما می توانید با پشت سر گذاشتن هر مرحله، واژگان جدیدتری که نسبت به قبل چالش بر انگیز هستند را یاد بگیرید.

vocabulary.com

Vocabulary.com با طراحی و الگوریتم پیچیده ای دارد که تمرینات را بر اساس پاسخ های شما سفارشی سازی می کند. این اپلیکیشن به شما کمک می کندتا از طریق مسابقه و بازی های کوتاه کلمات جدیدتری را یاد بگیرید.

داشتن واژه نامه شخصی

این روش یکی از قدیمی‌ترین راه‌های افزایش دایره لغات انگلیسی است. خیلی از زبان آموزان احتمالا تجربه داشتن یک دفتر لغت شخصی را در دوران مدرسه داشته‌ اند. این کار شاید چندان جذاب و مدرن به نظر نیاید اما هنوزهم یکی از بهترین روش‌های افزایش دایره لغات انگلیسی است. اگر به نوشتن کلمات در دفترچه علاقه ندارید یا فکر می کنید که وقت گیر است می توانید همین کار را در تلفن همراه خود انجام دهید که مدام با شما است. می توانید هنگامی که زمانتان خالی است یا در حال گوش دادن به موزیک هستید این روش را انجام دهید. می توانید از اپلیکیشن های زیادی از جمله Evernote استفاده کنید که هنگام عوض شدن گوشی یا ریست کردن گوشی شما بتوانید این اصلاعات را به دست بیاورید. این برنامه به این شکل است که کلمات شما را در یک سرور ابری ذخیره می کند و این اطلاعات تا ابد و از طریق هر دستگاه دیگری در دسترس شما خواهند بود.

استفاده از تصویر سازی و تجسم کردن

یک تصویر را به کلماتی که تازه یاد می گسرید بچسبانید: تجسم تکنیکی است. شما هر بار که آن تصویر را می بینید بلافاصله به آن کلمه فکر می کنند و بنابر این شروع به استفاده از آن در مکالمه می کنید. زبان آموزان می توانند برای افزایش دایره لغات انگلیسی  دقیقا همین کار را هر روز تکرار کنند. برای کلمات طولانی، تلاش کنید کلمه ها را به قسمت هایی تقسیم کنید که هر قسمت یک کارتون زیبا به آن متصل است. این جا فقط یک قانون وجود دارد، هر چه منحصر به فردتر باشد، تصویری که به آن کلمه می چسبانید عجیب تر، بهتر است. این روش تصویر سازی نیز می تواند به این شکل نیز باشد که شما از استعداد خود استفاده کنید و برای هر کلمه جدیدی که یاد می گیرید یک نقاشی با توجه به برداشتی که از آن کلمه کردید، بکشید. این کار باعث می شود شما آن کلمه هایی که در یک هفته یاد گرفته اید را با نقاشی هایی که کشیدید به راحتی به یاد بیاورید و می توانید از آن ها در جملات و مکالمه های خود نیز استفاده کنید.

نوشتن

برای این روش می توانید برای خود یک وبلاگ راه اندازی کنید، این روش 2 مزیت اصلی دارد . این روش باعث می شود که کلمات را به طور منطم یادداشت کنید. به زبان آوردن کلمات جدید خیلی هم دشوار نیست، اما نوشتن همان کلمات با املای صحیح می تواند کمی دشوار باشد. تلاش کنید چیزی بنویسید که فکر می کنید نوشتنش دشوار است و سپس از دوستی بخواهید که درستی کلماتی که نوشته اید را بررسی کند و یا آن را دوباره بخواند.

از کلمات جدید در روزمره استفاده کنید

برای افزایش دایره لغات انگلیسی خود با دوستانتان صحبت کنید. برای این مسیر خاص اکتشاف، این به معنای صحبت با افراد زیادی است تا جایی که ممکن است. در مکالمه های روزمره شرکت کنید، مهم نیست که چقدر ابتدایی صحبت می کنید و سعی کنید از یک یا دو کلمه یاد گرفته شده خود، هنگام صحبت با کسی از آن استفاده کنید. این روش یکی از بهترین روش های افزایش دایره لغات است که امروزه بیشتر زبان آموزان از این روش برای به یاد داشتن کار هایشان استفاده می کنند. حتی زبان آموزان می توانند برنامه های روزانه خود را به زبان انگلیسی بنویسند و یا کارهایی که در طول یک روز انجام داده اید را به زبان انگلیسی بنویسید و حتی می توانید با آن کلمات جمله سازی کنید و برای هر کلمه یک داستان کوتاه بنویسید.

صحبت کردن

از کلمات جدیدی که یاد گرفته اید در مکالمات انگلیسی تان استفاده کنید. این کار به زبان آموزان  کمک می کند گفتگوهایشان را متفاوت تر و پیشرفته تر کنند. وقتی به این کار عادت کردید، به تدریج متوجه می شوید که چقدر صحبت کردنتان به انگلیسی روان شده و چه کلمات خوبی استفاده می کنید.

یاد گرفتن مترادف و متضاد کلمات

یاد گرفتن مترادف ها و متضاد های کلمات باعث افزایش دایره لغات انگلیسی می شود. پیدا کردن کلماتی که معنای مشابه ای با واژگانی که قبلا یاد گرفته اید دارند، باعث می شود  بتوانید آنها را جایگزین یک کلمه کنید و می توانید هنگام صحبت کردن یا نوشتن از آن ها استفاده کنید.

داشتن دیکشنری

داشتن دیکشنری به زبان آموزان کمک می کند تا معنای کلماتی که برای شما مبهم و ناشناخته است را پیدا کنید. هنگامی که دنبال کلمات جدید می گردید تا آن ها را یاد بگیرید یا وقتی که با دوستانتان مکالمه می کنید به احتمال زیاد به کلماتی بر خورده اید که ممکن است نتوانید معنای آن را حدس بزنید یا بفهمید. پس استفاده از دیکشنری برای افزایش دایره لغات انگلیسی برای هر زبان آموز مفید و پر کاربرد است.

سخن آخر

قسمتی از لذت بردن افزایش دایره لغات انگلیسی این است که شما می توانید راحت در مکالمه و نوشته هایتان از آن ها استفاده کنید و از داشتنن کلمه های کم خسته نمی شوید. در این مقاله تکنیک هایی برای افزایش دایره لغات در زبان انگلیسی برای زبان ارائه داده ایم.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود