تقویت زبان با رمان های انگلیسی

چگونگی تقویت زبان با رمان های انگلیسی

تقویت زبان با رمان های انگلیسی یکی از راه های کمکی و جانبی برای تقویت و یادگیری زبان انگلیسی می باشد. یکی از سوالاتی که برای اغلب زبان آموزان پیش آمده  این است که،  چگونه با خواندن یک رمان انگلیسی، مهارت های چهارگانه زبان خود را تقویت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ما روش صحیح خواندن رمان به گونه ای که در تقویت زبان تان تاثیر گذار باشد را به شما آموزش می دهیم. در ابتدا شما باید کتاب مناسبی در سطح خود برای خواندن انتخاب کنید زیرا اگر کتابی در سطح شما نباشد یک باره با سیل عظیمی از لغات و گرامر های پیچیده مواجه می شوید و شما را از خواندن زده می کند. همچنین باید موضوع کتاب با علایق و روحیات شما سازگار باشد تا در کنار یادگیری، بتوانید از خواندن آن کتاب لذت ببرید. در ادامه به معرفی این نکات می پردازیم.

روش صحیح خواندن رمان

خواندن یکی از جذاب ترین و موثر ترین راه ها برای تقویت زبان مخصوصا مهارت های گفتاری آن است اما باید با روش ها و شیوه های درستی این کار انجام شود تا در کنار لذت بردن از داستان و موضوع کتاب بتوانید از نکات گفتاری یا گرامری آن نیز بهره مند شوید. تقویت زبان با رمان های انگلیسی روش ها و تکنیک های  خاص خود را دارد. در ادامه روش صحیح مطالعه را برای شما توضیح خواهیم داد.

همراه با کتاب فایل صوتی را گوش دهید.

در مرحله اول همراه با کتاب فایل صوتی  آن را هم گوش دهید.  در این مرحله در حالی که فایل صوتی را گوش می دهید، همراه با آن سعی کنید متن کتاب را بخوانید و داستان را تعقیب کنید. البته باید کتابی مناسب با سطح خود انتخاب کرده باشید تا داستان را درک کنید. شما همچنین می توانید همراه با دنبال کردن داستان با یک قلم زیر جملات یا کلماتی که معنی آن ها را نمی فهمید یا نکته گرامری خاصی دارند را خط بکشید.

معنی کلمات را سرچ کنید.

در این مرحله شما کلماتی را که در مرحله قبل مشخص کرده بودید و معانی آن ها را نمی فهمیدید، در دیکشنری یا برنامه های مختلف سرچ کنید و معانی آن ها را در بالای صفحه بنویسید. با این کار معنی کلمات در دسترس شما خواهند بود.

دوباره کتاب را با فایل صوتی بخوانید.

در مرحله سوم دوباره کتاب را همراه با فایل صوتی آن بخوانید. در این گام از آنجایی که معانی نا شناخته آن برای شما مشخص شده است، باید از تمامی مطالب آگاه باشید و بتوانید داستان آن را درک کنید.

فقط کتاب را بخوانید.

در مرحله آخر دیگر نیازی به فایل صوتی نیست و فقط کتاب را بخوانید.  سعی کنید بدون فایل صوتی بتوانید کتاب را به صورت روان بخوانید و معنی و مفهوم داستان را درک کنید. البته می توانید این مرحله را چند وقتی به تعویق بیندازید و در این فاصله کتاب دیگری را آغاز کنید تا این مراحل برای تان کسل کننده نشود.

انتخاب رمان مناسب برا تقویت زبان

برای تقویت زبان با رمان های انگلیسی راه ها و روش های مختلف وجود دارد. اما چیزی که اینجا حائز اهمیت است، انتخاب بهترین کتاب و بهترین روش برای خواندن است تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. شما باید ابتدا بتوانید رمانی مناسب با سطح خود و همسو با علایق خود انتخاب نمایید تا شما را برای یادگیری زبان سوق دهد نه اینکه برای تان حوصله سربر باشد. در ادامه نکاتی در رابطه با انتخاب رمان مناسب را معرفی می کنیم.

  • رمانی را انتخاب نمایید که خواندن آن برای تان لذت بخش باشد. بسیار مهم است که در انتخاب رمان ها مخصوصا رمان های ادبی، رمانی را انتخاب کنید که عاشق آن باشید. سایت ها و کانال های زیادی وجود دارند که رمان ها و کتاب های مختلف را به صورت رایگان در اختیار تان می گذارند.
  • شما باید مطمئن باشید رمانی را که می خوانید در سطح شما باشد. یعنی نباید طوری باشد که سطح رمان به حدی بالا باشد که درکش برای تان سخت باشد و نتوانید موضوع و داستان آن را درک کنید. همچنین نباید به گونه ای بسیار ساده و ابتدایی باشد که شما را از خواندن آن دلسرد کند. شما برای این کار بهتر است ابتدا چند صفحه از رمان مورد نظر را بخوانید اگر در هر صفحه بیش از ده لغت جدید را دیدید بهتر است کتاب ساده تری انتخاب نمایید.
  • یکی دیگر از روش های انتخاب کتاب مناسب این است که ابتدا فیلم کتاب ها را تماشا کنید. بسیاری از رمان های مشهور، فیلم سینمایی شان ساخته شده است. شما می توانید با دیدن آن فیلم ها دید کلی و فهم مناسبی به داستان کتاب داشته باشید.
  • یکی دیگر از روش هایی که برای تقویت زبان با رمان های انگلیسی وجود دارد این است که می توانید از کتاب های دوزبانه استفاده کنید. این رمان ها به این شکل هستند که در یک صفحه متن اصلی کتاب وجود دارد و در صفحه مقابل آن ترجمه آن  آمده است. خاصیت این کتاب ها این است که هر زمان در فهمیدن متن اصلی به مشکل برخوردید، می توانید به ترجمه آن رجوع کنید.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه کنید زبان و لحن استفاده شده در کتاب است. در رمان ها هم از زبان رسمی و هم از زبان غیر رسمی استفاده می شود. همواره به اینکه نویسنده کتاب چگونه از واژگان و ساختار های زبانی در متن استفاده می کند توجه کنید. برخی نویسنده ها از عبارات عامیانه و نا آشنا در متن خود استفاده می کنند. در چنین مواقعی بهتر است که آن ها را یادداشت کنید و یاد بگیرید. همچنین سعی کنید در انگلیسی صحبت کردن تان از واژه ها و عباراتی که در رمان ها یاد گرفته اید استفاده کنید.

فواید خواندن رمان انگلیسی

خواندن رمان انگلیسی علاوه بر فواید کلی کتاب خواندن از قبیل افزایش تمرکز، بهبود حافظه و… فواید دیگری در زمینه یادگیری زبان انگلیسی را نیز دارد.

  • یکی از فواید مهم و کاربردی خواندن رمان، مهارت Reading که یک مهارت مهم از مهارت های چهارگانه زبان است را به شدت قوی می کند. به دنبال  این مهارت، مهارت گفتاری یا Speaking نیز تا حد زیادی تقویت می شود.
  • هرچه بیشتر کتاب بخوانید لغات بیشتری به دایره لغات تان افزوده می شود. یکی از نکات مهمی که در این باره وجود دارد این است که شما لغات جدید را در قالب متن یاد می گیرید که این خود به ماندگاری لغات در ذهن تان کمک می کند. شما در طول خواندن یک کتاب رمان بسته به حجم کتاب، بطور میانگین 300 تا 500 کلمه جدید را یاد خواهید گرفت. اگر بتوانید این کلمات را با روش های درست و اصولی حفظ کنید و یاد بگیرید، در مدت زمان نه چندان طولانی دایره لغات تان  افزایش می یابد.
  • نکته ی دیگری که وجود دارد مربوط به قواعد گرامری است. یادگیری گرامر انگلیسی نکات زیادی دارد که شما قبلا آن را خوانده اید اما در اینجا این نکات را در قالب جملات و در عمل می بینید که علاوه بر مرور آن ها می توانید نکات جدیدی را نیز یاد بگیرید.

در ضمن به یاد داشته باشید که اگر معنی کلمه یا اصطلاحی را نمی دانید یا نکته گرامری را درک نمی کنید و برای شما جدید است، به معنی ضعیف بودن شما نیست، بلکه به این معنا است که شما در حال یادگیری زبان هستید و به  زمان و مطالعه ی بیشتری نیاز دارید تا به سطح بالایی از زبان انگلیسی برسید.

معرفی چند رمان کاربردی

 رمان های بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها برای شروع کار استفاده کنید. برای این کار بهتر است از رمان هایی استفاده کنید که در عین سادگی داستانی پرمحتوا و منسجم داشته باشند تا شما را به خود جذب کنند. به عنوان مثال نویسنده هایی مانند ارنست همینگوی معمولا در آثار شان از جملات و عبارات ساده استفاده می کنند و در عین حال داستان هایی قوی و پرمحتوایی نیز دارند. یا آثار جورج اورول محتوایی عالی و پر طرفدار دارند که از خواندن آن ها خسته نمی شوید. بنابراین باید بدانید که می خواهید چه آثاری را و از چه نویسنده ای بخوانید و با آن ها آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال رمان هایی از قبیل پیرمرد و دریا از ارنست همینگوی، 1984 از جورج اورول، مجموعه کتاب های هری پاتر از جی کی رولینگ و یا حتی رمان هایی ساده تر از قبیل مرد زیر شلواری از دیوپلیکی، شکار بوقلمون مکار از مارک تواین و… می توانند برای شروع کار مناسب و کاربردی باشند.

کلام آخر

همانگونه که در بالا توضیح دادیم برای تقویت زبان با رمان های انگلیسی راه ها و شیوه های خاصی وجود دارند که باید با آن ها آشنایی داشته باشید و بتوانید از آن ها در خواندن این رمان ها استفاده کنید. خواندن یک کتاب رمان تقریبا کار سختی به نظر می رسد مخصوصا اینکه آن رمان به زبان دیگری باشد. این کار گرچه سخت به نظر می رسد اما می تواند با ارزش ترین و موثر ترین کار برای ارتقای مهارت های زبان انگلیسی تان باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین برای یادگیری موضوعات دیگر به سایت دکترمنوچهرزاده مرجعه فرمایید.

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود