مهارت های چهارگانه زبان

بهترین راه بهبود مهارت های چهارگانه زبان چیست؟

برای بهبود مهارت های چهارگانه زبان یادگیری و شناخت بهتر آنها به زبان آموزان کمک می کند تا بتوانند زبان انگلیسی را اصولی تر و بهتر یاد بگیرند. همه زبان آموزانی که سال‌ها در کلاس‌های مختلف زبان انگلیسی برای بهبود مهارت چهارگانه زبان شرکت کرده اند، در جریان هستند که یادگیری زبان با کسب مهارت در آن متفاوت است. زبان آموزان تا به حال به این فکر کرده اید که چرا با اینکه زبان انگلیسی  در مدرسه جزیی از درس ها است چرا بعد از تمام شدن سال تحصیل زبانمان ضعیف می شود؟ دلیل اصلی آن این است که چهار مهارت اصلی را به خوبی یاد نگرفته اید و  تمرین و تکرار نداشته اید. 

برای بهبود مهارت های چهارگانه زبان لازم است که هرچهار مهارت را به اندازه ای قابل قبولی تقویت کنید اما گاهی اوقات متناسب با نیاز ما لازم نیست هر چهار مهارت را تقویت کنیم. مثلا قصد شما مسافرت به یک کشور خارجی است خب قدم اول داشتن مدرک آیلتس هست و اینکه شما برای برطرف کردن نیازهای خود باید از قدرت مکالمه قوی برخوردار باشید. در این مورد مهارت های صحبت کردن و شنیدن اهمیت دارد. یا زبان آموزی برای ادامه تحصیل قصد مهاجرت دارد در این مورد باید هر ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی را به اندازه قابل توجهی تقویت کند.

مهارت های چهارگانه زبان

بهبود مهارت های چهارگانه زبان

برای تقویت این چهار مهارت لازم است:

  • Speaking
  • Listening
  • Reading
  • Writing

مهارت Speaking

اولین بخشی که ما انسان ها بهش نیاز داریم ، مهارت صحبت کردن است که در انگلیسی به آن  Speaking می گویند که زبان آموزان از آن برای بیان منظور خود استفاده می کنند و اولین چیزی که در مکالمه کردن به آن نیاز دارند مهارت صحبت کردن  است.

حال برای تقویت مهارت گفتاری لازم است که:

  • با خود صحبت کنید
    • منظور ما از این روش این است که زبان آموز باید با صدای بلند با خود به زبان انگلیسی صحبت کند. به طور مثال اگر در ذهنتان می­‌گویید: “من امروز کلی لباس دارم که باید بشورم.” با صدای بلند بگوییدI need to do a load of laundry today همین روش را در هرکاری که مشغول انجام آن هستید استفاده کنید. مثلا در هنگام پخت و پز، مواد اولیه‌­ی مورد استفاده را به انگلیسی نام برده و سعی کنید طرز تهیه آن غذا را بگویید. مزیت اول این کار، تمرین مهارت گفتاری با توجه به موقعیت­های مختلف زندگی روزمره­ی ماست. مزیت دوم که اهمیت بسیار بالایی دارد این است که، گاهی شما در پیدا کردن لغت مناسب به مشکل بر­می‌­خورید و مجبور می­‌شوید آن را جستجو کنید.
  • ضبط صدا هنگام حرف زدن
    • صدای خودتان را ضبط کنید. اگر خجالت می‌کشید به زبان انگلیسی صحبت کنید، می‌توانید در خانه صدای خودتان را ضبط کنید. این روش مناسبی برای پیدا کردن اشتباهاتتان است. از طریق گوش دادن به صدای ضبط شده، شما می توانید نقاط ضعفتان را بشناسید و آن‌ها را بهبود ببخشید.
  • فکرهایتان را انگلیسی کنید
    • یک روش بسیار جالب برای بهبود یکی از مهارت های چهارگانه، اسپیکینگ این است که فکرهایتان را هم انگلیسی کنید! گاها هنگامی که زبان‌آموزان می‌خواهند انگلیسی صحبت کنند، گفتارشان را از زبان مادریشان به زبان مقصد ترجمه می‌کنند؛ اما هنگامی که در ذهن خود انگلیسی فکر کنید، دیگر نیاز ندارید که برای صحبت کردن به انگلیسی، در ذهن خود اول ترجمه کنید!

مهارت Listening

بعد از اینکه مهارت گفتاری خود را تقویت کردید زمان آن رسیده  که یاد بگیرید چطور حرف زدن دیگران را بفهمید، برای اینکه توانایی فهم مقصود و معنای مکالمات، سخنرانی‌ها و هرنوع گفته‌ای را به طور مستقیم بفهمید لازم است که مهارت شنیداری یا  Listening  که یکی از معیارهای اصلی سنجش دانش زبانی است را تقویت کنیم.

برای تقویت این مهارت لازم است:

  • گوش دادن به پادکست
    • اولین قدم برای شروع تمرین لیسنینگ گوش دادن به پادکست‌های مختلف زبان انگلیسی است. این پادکست‌ها با هدف تقویت لیسنینگ تولید شده‌اند؛ اما همچنان که جلوتر می‌روید می‌توانید پادکست‌‌های پیچیده‌تری را گوش کنید. می‌توانید همچنان که به کار خود مشغول هستید، آن‌ها را بشنوید. برای یادگیری موثرتر، هر آنچه می‌شنوید را یادداشت کنید و بار‌ها و بار‌ها به آن گوش دهید و اشتباهات خود را پیدا کنید.
  • تماشا کردن فیلم
    • تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند زبان آموز را با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی آشنا کند و منبع مناسبی برای یادگیری آن لهجه از طریق تکنیک تقلید است. سعی کنید ژانری که به آن علاقمند هستید را بیابید؛ مثلا کمدی، رمانتیک، اکشن و غیره. زیر‌نویس‌ها، کار شما را برای فهمیدن کل دیالوگ‌ها راحت می‌کنند اما سعی کنید خود را به آن عادت ندهید تا در آینده بدون زیرنویس، دیالوگ‌ها را متوجه شوید.

مهارت Reading

سومین مهارتی که باید زبان آموزان یاد بگیرند، مهارت خواندن است که درزبان انگلیسی به آن مهارت Reading  می گویند و در هر زبانی از اهمیت زیادی برخورداراست چون ما در طول روز جملات و یا متن های زیادی را میخوانیم؛ مثلا تیتر روزنامه ها، کتاب ها، وب سایت هاو … . پس باید مهارت خواندن  خود را تقویت کنیم تا در قسمتی به مشکل نخوریم این مهارت یکی از مهارت های مهم درزبان انگلیسی است که زبان آموزان اغلب آن را جدی نمی گیرند و در طول دوره یادگیری زیاد به آن توجه نمی کنند و بیشتر تمرکز خود را بر روی موارد دیگر می گذارند.لازم به گفتن است که خواندن ، لازمه ی یادگیری و تقویت مکالمه زبان انگلیسی است. به این خاطر که شما برای تقویت زبان انگلیسی خود می بایست دایره لغات وسیعی داشته باشید ، قدرت درک مطلب خود را افزایش دهید ، گرامر خود را تقویت کنید و همه این موارد زیر مجموعه مهارت خواندن قرار می گیرند.

  • مقالات انگلیسی
    • مقالات آنلاین را در اینترنت پیدا کرده وآن ها را بخوانید. موضوع مورد علاقه‌ی خود را بیابید و به زبان انگلیسی وب‌گردی کنید!
  • کتاب انگلیسی بخوانید
    •  هر زبان آموز کتاب‌های مورد علاقه‌ی  را بخرید و آن ها را بخوانید. اگرزبان آموز در سطح مبتدی است، می تواند کتاب‌های انگلیسی کودکان را مطالعه کند، زیرا کلمات و زبان آن‌ها ساده تر است. اگر زبان آموزسطح متوسط دارد، احتمالاً می‌تواند رمان های مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی مطالعه کند. مثلاً زبان آموزمی‌تواند کتاب‌هایی را مطالعه کند که فیلم آن‌ها را هم ساخته اند.

مهارت Writing

آخرین مهارتی که باید یاد بگیرید نگارش یا Writing هست برای تسلط روی زبان باید این مهارت رو هم یاد بگیرید ! برای یادگیری مهارت نگارش یا Writing باید املای صحیح همه واژه ها رو بلد باشید و اصول علامت گذاری در نوشتار را بدانید بسیاری از افراد که در حوزه ترجمه به خصوص ترجمه کتبی فعالیت دارند و از راه نوشتاری کسب درآمد می کنند و از این مهارت به میزان زیادی بهره می برند.

  • دقت خود را هنگام نوشتن بالا ببرید
    • در تمرین نوشتن، دقت از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در مهارت‌هایی مثل مهارت Speaking، روان بودن (fluency) از اهمیت بیشتری نسبت به دقیق بودن (accuracy) برخوردار باشد. ولی در مهارت نوشتن دقت حرف اول را می‌زند. در writing فرصت بازنگری و تصحیح وجود دارد؛ بنابراین حتی چرک‌نویس‌های خود را با دقت کامل بنویسید که آگاهی‌تان نسبت به خطاهای تکراری خود در نوشتن بالا برود، بتوانید آنها را کاهش دهید و مهارت writing خود را تقویت کنید.
  • نوشتن خاطرات روزانه
    • خاطره‌نویسی یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تمرین‌هایی است که در کلاس‌های نویسندگی فرا می‌گیرید. مهارت نوشتاری نیز همچون دیگر بهبود مهارت های چهارگانه زبان نیاز به تمرین و تکرار دارد و ساده‌ترین ابزار برای این منظور نوشتن خاطرات روزانه است. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که از نوشتن خاطرات روزانه لذت نمی‌برند و پس از مدت کوتاهی این تمرین را کنار بگذارید. فراموش نکنید که علاقه در یادگیری زبان اهمیتی اساسی دارد، پس همواره روش‌هایی را انتخاب کنید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود