اصطلاحات پرستاری در زبان انگلیسی

تخصصی ترین اصطلاحات پرستاری در زبان انگلیسی

اصطلاحات پرستاری در زبان انگلیسی تقریبا برای همه ی افراد شاغل در این رشته در کشور های مختلف یکسان می باشد به همین علت لازم است تا افراد محصل یا شاغل در این رشته پر طرفدار این اصطلاحات را یاد بگیرند و با آن ها آشنایی کامل داشته باشند.  در واقع آشنایی با این اصطلاحات برای هر کسی که در این رشته مشغول به تحصیل باشد یا کار بکند لازم و ضروری می باشد. شما در هرشته ای که مشغول باشید باید زبان و اصطلاحات خاص آن رشته را بدانید. زبان و اصطلاحات مخصوص هر رشته ای در واقع برای اغلب افراد نا آشنا می باشد و همانند حروف ناخوانا به نظر می رسد. در این مقاله ما به بررسی مهم ترین و پر کاربرد ترین  اصطلاحات پرستاری در زبان انگیسی می پردازیم که دانستن آن ها برای هر پرستاری که در حال گذراندن دوره زبان انگلیسی برای مهاجرت باشد، ضروری است.

مهمترین لیست اصطلاحات تخصصی رشته پرستاری

اصطلاحات پرستاری در زبان انگلیسی مربوط به یک بحث یا موضوع خاص نیست و شامل موارد بسیار زیادی می باشد که برای کسانی که در خارج از این رشته و تخصص می باشند اصطلاحاتی سخت هستند. در این مقاله ما به مهم ترین لغات و اصطلاحات تخصصی این رشته می پردازیم.

در ابتدا اصطلاحات پایه ای و پر کاربرد را که بین رشته های مرتبط با سلامت و بهداشت انسان مشترک می باشند، برای تان توضیح می دهیم.

Blood pressure (BP): فشار خون

Chart:

چارت به اسناد پزشکی می گویند که بیمار در دوره ای که در مرکز های بهداشتی و بیمارستانی بستری بوده و یا تحت مراقبت قرار گرفته است، از خود به جای گذاشته که شامل تاریخچه پزشکی، تشخیص بیماری، نتیجه آزمایشات و دوز و زمان مصرف  دارو ها می باشد.

Charting:

اضافه کردن اطلاعات به چارت بیمار. اغلب پرستار ها در نمودار ها از مخفف ها و اختصار های پزشکی استفاده می کنند.

Charge nurse:

سرپرست پرستاران. شخصی که ناظر بر اعمال سایر پرستاران فعال در بیمارستان می باشد.

Code blue:

ایست قلبی. این کد نشان  دهنده ی خطرناک بودن اوضاع و شرایط شخص می باشد.

Heart rate:

به تعداد ضربان قلب بیمار در دقیقه گفته می شود.

Clinicals:

بالینی. بخشی از آموزش پرستاری می باشد که در آن دانشجو های رشته پرستاری در محیط بیمارستان و تحت نظر پرستار ها و پزشک های با سابقه کار می کنند تا مهارت های عملکردی خود را بهبود ببخشند و تجربیات لازم در این زمینه را کسب کنند.

NCLEX:

این اصطلاح در واقع نام یک آزمون پرستاری می باشد که در کشور هایی مانند آمریکا و کلمبیا برای استخدام در این رشته از پرستاران گرفته می شود.

ابزار های پرستاری در زبان انگلیسی

از دیگر اصطلاحات پرستاری در زبان انگلیسی می توان به ابزار های مورد استفاده در این شغل اشاره کرد. در این رشته نیز همانند هر رشته یا کار دیگری ابزار ها و وسیله های مخصوصی برای انجام کار ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مهم ترین ابزار های اصلی و کاربردی در این رشته را معرفی می کنیم.

Stethoscope: گوشی پزشکی. دستگاهی پزشکی می باشد به پرستاران این امکان را می دهد که نبض بیمار را بشنوند و فشار خون او را به طور دقیق اندازه بگیرند.  

Tourniquet: تورنیکه یا رگ بند. نوار محکم و کش داری است که در هنگام خونریزی پس از جراحت یا در سایر روش های پزشکی از آن استفاده می شود.

Pulse oximeter: پالس اکسی متری. دستگاه کوچکی است که به انگشت دست یا پای بیمار می چسبانند تا میزان  نبض و اکسیژن خون بیمار را اندازه بگیرند.

  Sharps container: ظروف تیز. یک سطل پلاستیکی سخت می باشد که به عنوان سطل زباله برای اجسام و وسایل نوک تیز که برای سوراخ کردن پوست بدن استفاده می شوند، به کار برده می شود.

Forceps: پنست. یک سری از قیچی مانند ها می باشند که بیشتر در کار های مربوط به جراحی، بخیه زدن و پانسمان کردن کاربرد دارند.

کلمات اختصاری رشته پرستاری در زبان انگلیسی

در برخی مشاغل و رشته ها مثل رشته پرستاری یک سری از اختصارات به جای کلمات طولانی و چند بخشی به منظور آسان نمودن و راحتی کار استفاده می شوند. اختصارات موجود در رشته پرستاری بسیار زیاد می باشند و احتمالا در بخش های مختلف بیمارستان با برخی از آن ها برخورد کرده اید و یا آشنایی دارد. در اینجا برخی از اختصارات مهم آن را معرفی خواهیم کرد.

CPR: زمانی که وارد بخش اورژانس یک بیمارستان می شوید با این اختصار مواجه خواهید شد که به معنای احیای قلبی ریوی می باشد. احیای قلبی ریوی یک روش اورژانسی می باشد که معمولا زمانی که فرد دچار قطع تنفس یا ایست قلبی شده باشد به کار برده می شود.

CBR: دیدن این اختصار در چارت بیمار به معنای ” استراحت کامل در تخت ” می باشد. بیمار در این حالت اجازه ندارد از تخت خارج شود و باید برای پایین آمدن از تخت حتما با پرستار مربوطه هماهنگ کند.  

SOP: روش های کاری استاندارد که شیوه انجام وظایف و اعمال پرستاری و همچنین نتیجه ای که باید به آن برسید را توصیف می کنید.

PPE: به تجهیزات و لباس های تخصصی پرستاری مانند دستکش، ماسک و شیلد محافظ صورت که برای محافظت در برابر بیماری های مسری استفاده می شوند، اشاره دارد.

RX: نسخه

NICU: بخش مراقبت های ویژه نوزادان

BICU: بخش مراقبت های ویژه سوختگی

EHR: پرونده الکترونیک سلامت که به سوابق پزشکی الکترونیکی نیز می گویند. این سوابق دیجیتالی می باشند و با هر بار مراجعه به روز می شود.

OTC: داروی بدون نسخه یا دارویی که نیازی به نسخه پزشک ندارد.

IV: درمان داخل وریدی

آزمایش های رایج پزشکی

یکی دیگر از موارد مربوط به اصطلاحات پرستاری در زبان انگلیسی، اصطلاحات و  اختصارات مربوط به آزمایش ها می باشد. برای هر آزمایش در علم پزشکی اصطلاح خاصی به کار می رود که در اینجا برخی از آن ها را برای شما معرفی می کنیم.

Basic metabolic panel: این اصطلاح که به صورت BMP نیز به کار برده می شود، یک آزمایش خون معمولی است که در آن عملکرد های اصلی و اساسی بدن را اندازه می گیرد.

Urinalysis: یک آزمایش معمول ادرار می باشد که در آن انواع بیماری های دستگاه ادراری مانند عفونت ها را تشخیص می دهد و عملکرد اندام کلیه را مرد بررسی قرار می دهد.

Vaccination: یک شیوه خاص پزشکی است که خطر ابتلا و انتشار بیماری های مسری را کاهش می دهد.

ECG: آزمایشی که علایم و عملکرد قلب را بررسی می کند.

CT scan: یک روش تصویر برداری است که در آن از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کنند.

X- ray: یک روش تصویر برداری می باشد که برای تولید تصاویر از امواج الکترومغناطیسی استفاده می کند.

Ultrasound: این نیز یک روش تصویر برداری می باشد که برای ایجاد تصاویر از امواج صوتی با فرکانس بالا بهره می گیرد.

Spinal tap: روش پونکسیون کمری یا بذل نخاعی می باشد که در انجام آن از یک سوزن برای استخراج مایع ستون فقرات جهت انجام آزمایش های تخصصی استفاده می شود.

IV therapy: یک روش درمانی می باشد و در واقع همان تزریق داخل وریدی می باشد که از آن برای رساندن مایعات و دارو ها به بدن بیمار استفاده می شود.

اصطلاحات علمی مربوط به پرستاری

پرستاران در هر بخشی از بیمارستان که مشغول فعالیت باشند بسته به زمینه کاری شان در  بخش،  دارای اسامی متفاوتی می باشند. برخی از این اسامی به صورت زیر می باشند.

Nurse anesthetist: پرستار بیهوشی. پرستاری که مسئول داروهای بیهوشی و کنترل درد بیماران می باشد که این تخصص نیازمند آموزش های پیشرفته و تخصصی می باشد.

Cardiac nursing: پرستاری قلب. تخصصی از پرستاری که بر محوریت سیستم قلبی عروقی متمرکز می باشد.  

Home health nursing: پرستاری در منزل. پرستارانی که بیماران را در خانه مداوا می کنند.

Dialysis nursing: پرستاری دیالیز. تخصصی از پرستاری که بر بیماری های کلیوی، نارسایی کلیه و تحت درمان  های دیالیز متمرکز می باشد. 

ICU nurse: پرستار ICU. پرستارانی که در بخش ICU مشغول به کار می باشند.

Radiology nursing: پرستاری رادیولوژی. پرستارانی که در مراقبت  از بیماران تحت تصویر برداری تشخیصی مانند سی تی اسکن، اشعه ایکس و… تمرکز دارند.

Oncology nursing: پرستاری انکولوژی. پرستارانی که نقش مراقبت از بیماران سرطانی یا کسانی که برای تشخیص سرطان غربالگری می شوند را دارند.

Nursing information: انفورماتیک پرستاری. در انفورماتیک پرستاری در وقع مهارت های عملی پرستار را با دانش کامپیوتری و انفورماتیک ترکیب می کنند و از آن ها برای مدیریت بهتر بیماران استفاده می نمایند.

کلام آخر

اصطلاح های تخصصی در رشته پرستاری بسیار زیاد می باشند و این حجم از مطالب قطعا در این مقاله که بیشتر برای آشنایی شما با این اصطلاحات می باشد، جا نخواهد شد و در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده است که برای هر پرستاری خواندن و مطالعه آن ها لازم می باشد. مخصوصا پرستارانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی به حالت خودآموز زبان  یا گذراندن دوره آموزش آنلاین زبان انگلیسی و یا دوره های حضوری هستند و سودای مهاجرت را دارند، می بایست که این اصطلاحات را به خوبی یاد بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت دکتر منوچهرزاده مراجعه فرمایید.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود