تفاوت آیلتس و تافل

تفاوت آیلتس و تافل چیست؟

تفاوت آیلتس و تافل موضوع بحث برانگیزی است، آیلتس و تافل دو آزمون پرطرفدار و محبوبی هستند و برای سنجیدن مهارت در زبان انگلیسی طراحی شده است. متقاضیان زیادی در انتخاب آزمون تافل و آیلتس کاملا سردرگم می شوند، نمی دانند کدام بهتر است یا نمی دانند کدام را انتخاب کنند. در این بخش به معرفی این دو آزمون و تفاوت آیلتس و تافل می پردازیم و درباره دلایلی صحبت می‌کنیم که در تصمیم گیری شما در انتخاب بین تافل یا آیلتس تأثیرگذارند. پس با ما در ادامه این بخش از مقاله همراه باشید.

آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس مخفف International English Language Testing Service می باشد. این آزمون جهت سنجش میزان آمادگی داوطلبان برای ادامه تحصیل، فراگیـری مهارتهـای تخصصـی و یـا کار و اقامـت در کشـورهـای انگلیسی زبان طراحی شـده است. اکثر دانشگاههاى دنیا، مخصوصا کشورهاى انگلیسى زبان ارائه مدرک آیلتس را بعنوان یکى از مهمترین شرط پذیرش دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قید کرده اند. این آزمون از سوى سه سازمان معتبر British Council، IELTS Australia و Cambridge طراحى و توسط نمایندگى‌ها در بیش از 270 مرکز مختلف و در بیش از 110 کشور جهان برگزار مى شود. سالانه حدود یک و نیم میلیون متقاضی در این آزمون شرکت می‌کنند.

انواع آزمون آیلتس

آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)

آزمون آکادمیک برای کسانی است که می خواهند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و بالاتر در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه دهند.

آیلتس جنرال (IELTS General Training)

یکی از دیگر از انواع آزمون آیلتس ، آزمون جنرال است . این آزمون دانش داوطلبان را در بستر علمی و اجتماعی مورد سنجش قرار میدهد. آزمون General Training برای کسانی مناسب است که به‌ منظور گذراندن دوره‌های کوتا‌ه ‌مدت کاری و یا دست‌ یافتن به ‌فرصت‌های شغلی یا قصد مهاجرت یا قصد سفر به کشور‌های انگلیسی زبان را دارند. آیلتس جنرال و آکادمیک شباهت هایی باهم دارند و تنها در چند قسمت کوچک متفاوت میباشند. در صفر تا صد آزمون آیلتس، تواناییهای اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ مورد سنجش قرار می گیرند.

در حالیکه قسمت های Listening و Speaking برای داوطلبان Academic و General Training به روش کاملا مشابهی مورد سنجش قرار می گیرد، هر یک از این دو گروه سوالات جداگانه ای در قسمت های ریدینگ و رایتینگ دریافت می کنند. یکی از تفاوت های آزمون جنرال و آکادمیک این است که متن های ریدینگ و رایتینگ آزمون جنرال بسیار متنوع  می باشد  و از روزنامه و رادیو و تلوزیون و اینترنت انتخاب می شود. اما در آزمون آیلتس آکادمیک ، این متن ها در زمینه های دانشگاهی و علمی است یعنی در عین حال که مشکل است اما خیلی محدود تر میباشد. نمره آیلتس از 0 تا 9 می باشد. نمره هر چهار بخش این امتحان به‌ طور جداگانه در کارنامه ثبت خواهد شد. نمره دیگری که میانگین نمره های دریافتی شما از این چهار بخش است نیز به عنوان نمره کلی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills)

آزمون آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) مخصوص کسانی می باشد که قصد مهاجرت و دریافت اقامت انگلستان را دارند و به دنبال آزمونی ساده از آزمون آیلتس هستند. آزمون آیلتس سال هاست که در دو نسخه عمومی (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود اما این نسخه از آزمون آیلتس که نام آن آیلتس لایف اسکلیز (IELTS Life Skills) است به تازگی معرفی شده و ساختار آن متفاوت از نسخه های جنرال و آکادمیک میباشد. بعضی از موضوعات رایج در مهارت گفتار (Speaking) آیلتس لایف اسکیلز، علاقه مندی ها، آموزش، مشکلات اجتماعی، اوقات فراغت، وسایل نقلیه و خانواده است.

تافل چیست؟

آزمون تافل مخفف Test of English as a Foreign Language است و بعنوان مهمترین و معتبرترین تست سنجش دانش زبان در دنیا مطرح است و بکار گرفته مى شود و یک آزمون جـامع زبان انگلیسی است که بـرای ورود به بیش از 4400 کالج و دانشگاه در ایالات متحده و کانادا، و دیـگر بخشهـای جهان، مورد نیـاز می‌باشد. همچنیـن افراد غیر بومی که دارای مشاغل حرفه‌ای می‌باشند، بـرای ادامه فعالیتهای حرفه‌ایشان در آمریکا و کانادا مرتباً به یک رتبه تافل نیاز دارند.

تفاوت آیلتس و تافل

تفاوت آیلتس و تافل در ساختار آزمون زبان انگلیسی

آزمون مهارت Speaking

هر دو آزمون از بخش Speaking برخوردار هستند، تفاوت این دو آزمون این است که در آزمون speaking آیلتس، شما با آزمون گیرنده رو در رو صحبت خواهید کرد، اما در آزمون speaking تافل، شما به شش سوال در یک میکروفون پاسخ می دهید، و پاسخ های شما ضبط شده و به گروهی تشکیل شده از شش داور ارسال می شود. نمره آیلتس اسپیکینگ(Speaking) توسط یک آزمون گیرنده تعیین می شود. مدت زمان این بخش در آیلتس حدود 11 تا 14 دقیقه زمان می برد، و ممکن است در روزی به غیر از روز دیگر بخش های آزمون صورت بگیرد. در حالی که این بخش در آزمون تافل حدودا 20 دقیقه به طول می انجامد، و همیشه در روز اصلی آزمون برگزار می شود. با وجود این که در آزمون آیلتس لهجه های مختلف انگلیسی قابل قبول است، اما در تافل تنها لهجه آمریکایی ارائه می شود.

آزمون مهارت Reading

آزمون ریدینگ Reading در هر دوی این آزمون ها بسیار شبیه به هم است: بخش ریدینگ تافل شامل 3 تا 5 بخش خواندن می شود و برای پاسخ دادن به هر یک از آن ها 20 دقیقه زمان دارید، و هر یک از این بخش ها از موضوعات آکادمیکی هستند که در کلاس درس با آن ها مواجه می شوید. در نهایت باید چند سوال چهار گزینه ای را پاسخ دهید که نشانگر میزان درک شما از متن می باشد. بخش ریدینگ در آزمون آیلتس از سه بخش تشکیل می شود که برای هر بخش نیز 20 دقیقه زمان دارید. موضوع این مقالات نیز آکادمیک هستند، اما سوالات متفاوت هستند و می توانند از جای خالی تا پاسخ کوتاه باشند.

مهارت Writing

آزمون تافل به صورت کامپیوتری انجام می شود، بخش Writing آن صورت تایپی است؛ اما در آزمون آیلتس این بخش کتبی و بر روی کاغذ انجام می شود. در آزمون تافل شما باید دو بخش را انجام دهید. اولین بخش این است که یک مقاله با پنج پاراگراف در حدود 300 تا 350 کلمه بنویسید. در بخش دوم، باید از یک متن و یک سخنرانی که هر دو در یک موضوع هستند، یادداشت برداری کرده و با استفاده از یادداشت های خود یک پاسخ 150 تا 225 کلمه ای بنویسید. بخش رایتینگ آزمون آیلتس نیز دارای دو بخش است، بخش اول آن باید اطلاعاتی که در یک نمودار یا جدول ارائه شده است را خلاصه کرده و بنویسید. در دومین بخش باید پاسخی بین 200 تا 250 لغت بنویسید و در آن نظر خود و یا بحث خود را درباره موضوع خواسته شده بیان کنید.

مهارت Listening

این دو آزمون در بخش مهارت Listening بسیار با یک دیگر متفاوت هستند. مدت زمان آزمون تافل برای این بخش بین 40 تا 60 دقیقه است. در آن شما باید به سخنرانی های دانشگاهی و یا مکالماتی که در فضای دانشگاه انجام می شود گوش دهید. در این آزمون باید یادداشت برداری کنید و به سوالان چهار گزینه ای پاسخ دهید. در آزمون لیسنینگ آیلتس، متقاضیان می توانند هم زمان با گوش دادن، به سوالات نیز پاسخ دهند.

نمره دهی آزمون های تافل و آیلتس

در این بخش و در خصوص با نمره دهی باید عنوان داشت که در حقیقت قسمت مهارت گفتاری و نوشتاری در تافل به شکل کلی ارزیابی خواهند شد و این در حالی است که در آزمون آیلتس ملاک ‌های مشخص نمره دهی وجود خواهد داشت. می توان این طور بیان کرد که هر معیار یک نمره به خود اختصاص خواهد داد. در نظر داشته باشید که نمرات به صورت میانگین به عدد نزدیک ‌تر گرد خواهد شد، به عنوان مثال چنانچه میانگین نمرات برابر 6.25 شود، نمره نهایی 6.5 در نظر گرفته خواهد شد. نمره آزمون تافل از 120 نمره محاسبه و ارزیابی خواهد شد.

سوالات متداول

آیا این آزمون ها فقط برای تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان است؟

بله، ولی  برای مواردی مثل مهاجرت به کشور های کانادا و استرالیا آزمون آیلتس ضروری است و برای گرفتن بورسیه تحصیلی، استخدام شرکت های بازرگانی یا جاهای دولتی ممکن است کسب حد نصاب امتیاز در تافل از شما خواسته شود.

آیا تافل فقط برای ورورد به دانشگاه های آمریکا معتبر است؟

خیر. شش هزار موسسه در 110 کشور جهان و تقریبا تمام دانشگاه های انگلستان، نیوزیلند، استرالیا و کانادا برای پذیرش، اعطای بورس تحصیلی، و فارغ التحصیلی نمرات تافل را ملاک قرار می دهند. سایت رسمی آیلتس هم آمار و ارقام مشابهی را در خصوص مقبولیت آیلتس ذکر می کند.

اعتبار آزمون ها چه مدت است؟

اعتبار آزمون ایلتس و آزمون تافل هر دو به مدت دو سال اعتبار دارند.

آزمون آیلتس چند نوع است؟

آزمون آیلتس در دو نوع مختلف موجود می‌باشد:
آکادمیک (Academic) و عمومی (General Training)

آزمون آکادمیک و عمومی آیلتس برای چه کسانی است؟

آزمون آکادمیک(Academic) برای کسانی که می خواهند تحصیلات خود را در دوره کارشناسی به بالا در دانشگاه های انگلیسی زبان ادامه دهند. کسانی که می خواهند دوره‌های کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای، اخذ دیپلم، کار و یا اقامت قصد سفـر به کشورهـای انگلیسی زبان را بگذرانند ، از آزمون عمومی(General Training) استفاده می کنند.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود