بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس

تکنیک های بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس

برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس به تمرکز و تمرین بسیار زیادی نیاز دارید و به مرور زمان حاصل می شود. با تقویت ریدینگ یا مهارت خواندن، به مرور قدرت درک مطلب شما نیز افزایش پیدا می کند. درک مطلب به معنای فهمیدن معنی یک متن و پیامی که نویسنده در آن گذاشته است. بسیاری از زبان آموزان اگرچه مفهوم کلی یک متن انگلیسی را متوجه می شوند، اما ممکن است برخی از پاراگراف ها را به خوبی درک نکنند. برای خواندن یک متن، مغز باید مترادف و ارتباط اصلی لغات را درک کند، هم مفهوم پنهان کلمات و جملات که باعث می‌شوند متن به عنوان یک “کل” معنی پیدا کند. برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس در زبان انگلیسی تکنیک های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم.

تکنیک های بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس

این تکنیک ها عبارت اند از:

  1. زمان گرفتن هنگام مطالعه
  2. مطالعه کردن موضوعات مختلف
  3. گسترش دایره واژگان
  4. خواندن هر روزه زبان انگلیسی
  5. تمرکز بر کلمه و جمله های محتوا
  6. یادداشت برداری
  7. تکنیک Skim کردن
  8. تکنیک اسکن کردن
  9. سریع و سریع تر بخوانید

زمان گرفتن هنگام مطالعه

زمان اختصاصی مطالعه را در نظر بگیرید  و هر هفته زمان خاصی را برای تمرکز بر مطالعه برای آزمون آیلتس در نظر بگیرید. این می تواند مفید باشد که جلسات مطالعه خود را از قبل برنامه ریزی کنید و به یک برنامه ثابت پایبند باشید. این باعث می شود که بدانید هر هفته از این که چقدر پیشرفت کرده اید در سرعت خواندن. یکی از ابزار‌هایی که به کمک آن می ‌توانید سرعت ریدینگ‌ تان را بالا ببرید استفاده از تایمر است. استفاده از زمان‌ سنج شما را در مسابقه با خودتان قرار می‌ دهد و نا خود آگاه سعی می‌ کنید هر بار سریع تر از بار قبل بخوانید و رکورد خود را بزنبد. در هر دقیقه چند کلمه میتوانید بخوانید؟ میزان سرعت مطالعه خود را اندازه گیری کنید. برای این منظور از فرمول زیر استفاده کنید:

تعداد خطوط آن صفحه x تعداد کلمات یک خط

مطالعه کردن موضوعات مختلف

شاید خواندن یک مقاله غیر تخیلی نسبت به خواندن چند صفحه کتاب جناحی زمان بیشتری ببرد. اگر می خواهید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید هر بار که برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس خود تمرین می کنید حتما یک نوع متن را مطالعه کنید.

گسترش دایره واژگان

یکی از مهم ترین روش تاثیرگذار در تقویت reading، گسترش دایره لغات است، قطعا هرچه دایره واژگان بیشتری داشته باشید درک مطلب بهتری خواهید داشت .

شما هر چه لغات و عبارت های بیشتری را یاد بگیرید، سریع‌تر می‌توانید بخوانید وباعث بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس شما می شود. بنابراین باید دامنه واژگان خود را گسترش دهید. برای این کار می توانید هنگام خواندن متن از دیکشنری استفاده کنید یا با استفاده از کتاب های کمک آموزشی دایره واژگان خود را گسترش دهید. اگر شما در یک جمله، معنی چند کلمه را متوجه نشوید میتوانید بر اساس کلمه های قبل و بعد کلمه، معنی لغت را پیدا کنید و با این روش به درک مطلب بهتری می رسید. یک روش برای گسترش دایره لغات به شما پیشنهاد میکنیم که برای تقویت ریدینگ هم موثر است :

  1. به صوت زبان انگلیسی گوش فرا دهید و زیرنویس فارسی را همراه آن بخوانید.
  2. به زبان انگلیسی فیلم را تماشا کنید و همراه با آن زیرنویس انگلیسی را بخوانید.
  3. به زبان انگلیسی فیلم را تماشا کنید بعد از زیرنویس انگلیسی استفاده کنید.

خواندن هر روزه زبان انگلیسی

برای پیشرفت در تقویت ریدینگ بهترین و تاثیرگذارترین راه خواندن هر روزه است. باید اشتهای خود را برای خواندن افزایش دهید و آن را به یکی از عادت های روزانه خود تبدیل کنید. شاید اصطلاح book worm  در زبان انگلیسی یا خوره کتاب در زبان فارسی را شنیده باشید. این اصطلاح برای افرادی به کار می رود که لذت اصلی زندگی آن ها کتاب خواندن است. از شما نمی خواهیم همه کارها و تفریح های خود را کنار بگذارید و فقط کتاب بخوانید. بلکه هدف تبدیل عادت کتاب خواندن به یک رفتار روزمره است. روزانه یک ربع تا نیم ساعت حتما به زبان انگلیسی مطالعه کنید. این تکنیک باعث بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس می شود و همچنین یکی از بهترین روش های یادگیری سریع زبان در قسمت ریدینگ است.

تمرکز بر کلمه و جمله های محتوا

با خواندن داستان و متن های مختلف، همیشه به محتوای آن ها دقت کنید برای مثال با خود بگویید که دلیل نوشتن متن چه چیزی بوده و کلمات کلیدی را یادداشت کنید این روش باعث می شود که تعریف بهتری از متن پیدا کنید، پیدا کردن معنی کلمه هایی که در متن چندبار تکرار شده است به شما این امکان را می دهد که به درک بهتری از متن یا داستان برسید. خط کشیدن زیر متن مستلزم یاذگیری است چون این کار باعث می شود که جملات و کلمه ها در ذهن ثبت شود و برای یافتن پاراگراف های مهم کمک زیادی می کند. به عنوان مثال شما می توانید منابع آزمون آیلتس را بخوانید و بر محتوا و کلمه های آن تمرکز کنید و همچنین با منابع آن آشنا می شوید.

یادداشت برداری

یکی دیگر از روش های بسیار موثر برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس ، یادداشت برداری در حین مطالعه است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام خواندن یک رمان تخیلی یادداشت برداری کنید تا درک عمیق تری از انتخاب زبان نویسنده به دست آورید، یا ممکن است واژگان جدیدی را هنگام خواندن یک مجله علمی یادداشت کنید. یادداشت برداری موثر می تواند شما را ترغیب کند که درباره آنچه می خوانید سؤال بپرسید و با آن ارتباط برقرار کنید. به طور مشابه، ایجاد نمایش‌های بصری مانند نمودارها، جدول یا نمودارها می ‌تواند مضامین و ایده‌ها را روشن کند و به شما در استنتاج از خواندنتان کمک کند. یادداشت برداری می تواند برای تمرین های درک مطلب مانند خلاصه کردن نیز بسیار مفید باشد. بسیاری از استاد زبان انگلیسی ها این روش  را به زبان آموزان خود برای آزمون آیلتس  پیشنهاد می کنند.

تکنیک‌ Skim کردن

حالا نوبت آن رسیده است که  روش بی نظیری برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس را به شما بگوییم آن روش skim کردن است. نگاه تخصصی ‌تری به مقوله افزایش سرعت ریدینگ داشته باشیم و از تکنیک‌های خاص آن مثل Skim و Scan استفاده کنید. برای اینکه ایده کلی مقاله را درک کنید و ذهن شما آماده پذیرش اطلاعات این مقاله شود اول به عکس ، نمودار، جدول و هر آنچه که در نگاه کلی به شما ایده می‌دهد بیاندازید. سپس پاراگراف اول هر Section یا بخش را بخوانید و سپس سعی کنید با استفاده از تکنیک‌ هایی که در مقاله گفته شد سریع بخوانید و متن را خلاصه کنید.  اسکیم کردن به معنی نگاه کوتاه و فشرده است و یکی از روش های موثر برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس می شود.

تکنیک Scanning

تکنیک Scanning به سریع خواندن براي پيدا كردن جزئيات متن می پردازد. با استفاده از تكنيك skimming شما می توانید حدس بزنيد كه جواب مربوط به يك سوال مثلاً در پاراگراف دوم است اما دقيقاً كجاي پاراگراف؟ اينك بايد به اسكن كردن پاراگراف يا بخشي از متن بپردازيد. در اين روش شما فقط باید به دنبال اطلاعات خاص بگردید و چشم هاي خود را به سرعت بر روي متن حركت دهید. به یاد داشته باشید كه كلمات موجود در سوال هميشه در متن تكرار نمي شود بلكه از كلمات ديگر هم معني استفاده مي شود، پس در اين روش به دنبال جزئيات مورد نظر و گاهي كلمات كليدي موجود در سوال بگرديد. اين تكنيك زمانی مفید می باشد كه سوال از شما درباره جزئيات، نام افراد، مكان ها و … مي پرسد.  برای درک بهتر روش، اسکن کردن برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس نیز به این صورت است:

  • کلمات مهم موجود در سوالات را به دقت انتخاب کنید. به عنوان مثال، با درست و غلط و یا اشاره نشده تمامی جملات را بخوانید و دنبال کلمات کلیدی و مهم بگردید. این کلمات معمولا موضوع اصلی متن هستند و اسکن کردن و یا مرور اجمالی بهش ما کمکی نخواهد کرد.
  • دنبال کلماتی بگردید که با موضوع کلی در ارتباط هستند. این کلمات می توانند اسم، تاریخ و … باشند.
  • ساختار اولیه جمله را به خاطر بسپارید: فاعل، فعل ، مفعول. بقیه کلمات موجود در یک جمله، مانند عبارات توصیفی، صفات، قیدها، کلمات منفی و مقایسه ها همگی نقش تکمیل کننده دارند. این عبارات و یا لغات به شما کمک می کنند تا موضوع اصلی را بفهمید . به عنوان مثال، باید به کلماتی نظیر notice توجه داشته باشید چرا که این کلمه بدون شک سطح درک و شناخت شما را می سنجد.
  • سوالات را با هم نگاه کنید؛ به عبارتی ان ها را به صورت مجزا بررسی نکنید. سوالات را به هم ربط دهید، آن ها را دسته بندی کنید و از آن ها برای فهمیدن متن ، درک مطلب کمک بگیرید.

سریع و سریع تر بخوانید

حالا که نکات قبلی را به خوبی تمرین کردید نوبت این است خیلی سری عتر بخوانید. حتما می‌ پرسید چطور؟ به وسط سطر نگاه کنید حالا از گوشه‌های چشمتان شروع کنید و خط را از اول بخوانید به وسط که رسیدید با چشم دیگرتان تا انتهای خط را بخوانید. وقتی به انتهای متن رسیدید متوجه می شوید که متن را بسیار سریع تر خوانده ‌اید و درک خوبی از متن پیدا کرده اید. این روش برای بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس بسیار مفید و کاربردی است پس حتما از آن استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله ما تمام تکنیک های بالا بردن سرعت خواندن در آیلتس را برای شما بازگو کرده ایم شما فقط با مطالعه این مقاله و استفاده از این روش ها می توانید باعث بلا بردن سرعت خود در بخش ریدینگ شوید.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود