تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال

حتما اطلاع دارید که در امتحان آیلتس دو نوع آزمون جنرال و آکادمیک وجود دارد که سازمان آیلتس از آنها به عنوان Ielts Academic  و Ielts General Taraining یاد می ‌کند. در این مقاله قصد داریم تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال را برای شما به تفصیل بیان کنیم. این که کدام آیلتس برای شما مناسب است بستگی به هدف شما دارد و بایستی بدانید که از لحاظ فرمت این دو نوع آزمون از ۴ بخش تشکیل شده ‌اند اما از لحاظ محتوا در دو بخش writing  و reading با یکدیگر متفاوت هستند‌. خواندن این مقاله به طور کامل با تفاوت‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال آشنا خواهید شد. هم‌چنین در خواهید یافت که نحوه نمره‌ دهی در این دو آزمون چگونه است‌. قابل ذکر است که یکی از سوالات مهم شما یعنی آیا آزمون جنرال سخت‌ تر است یا آکادمیک‌، پاسخ داده خواهد شد و همچنین با منابع آزمون آیلتس آشنا خواهید شد.

آزمون آکادمیک آیلتس

یکی از تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال این است که رایج‌ ترین اهداف افرادی که قصد دارند در آزمون آکادمیک آیلتس یا دوره آیلتس زبان انگلیسی شرکت کنند، کسب پذیریش از یک دانشگاه بین‌المللی است اما اشتباه رایج این است که خیلی از افراد فکر می ‌کنند که این آزمون مختص گرفتن پذیریش دانشگاهی است این در حالی است که اگر شما قصد داشته‌ باشید برای یک شغل حرفه‌ای اقدام کنید قطعا از شما آیلتس آکادمیک می‌ خواهند به عنوان نمونه مشاغل مربوط به برنامه نویسی در کشورهای انگلیسی زبان همانند ایرلند و نیوزلند و استرالیا و کانادا نیازمند آزمون آکادمیک آیلتس می‌باشند. این مشاغل می ‌تواند شامل حرفه‌ هایی همچون فرانت اند، بک اد، و… باشند. برخلاف آزمون آیلتس جنرال شرکت کنندگان در آزمون آکادمیک می ‌بایستی از مهارت‌های زبانی آگاهی داشته‌ باشند که شاید در زندگی روزمره آنها زیاد مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند.

آزمون جنرال آیلتس

تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال برای باقی اهداف مهاجرتی مانند استخدام و کاریابی، شما نیازمند آزمون آیلتس جنرال خواهید بود به خصوص کشورهایی مانند کانادا‌‌، آمریکا، ایرلند، نیوزلند‌ و استرالیا برای ارایه شغلی مناسب به شما نیازمند آزمون جنرال خواهند بود. اما بر طبق مشاهدات نمره های این میزان معمولا بین بازه ۵٫۵ تا ۶٫۵ می ‌باشد. لغاتی که در این آزمون مشاهده می‌ شوند طبیعتا با توجه به اسم آزمون لغات جنرال و عمومی ‌تری خواهند بود و در زندگی روزمره شما بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

دو فرمت آزمونی و چهار مهارت در آزمون آیلتس

هر دو آزمون آکادمیک و جنرال چهار مهارت Writing, Reading, Listening, Speaking را از آزمون دهنگان می سنجد و حتی در مهارت های Listening و Speaking هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. همینطور در بخش مهارت های Writing و Reading نیز فرمت یکی بوده و در هر دو آزمون دارای دو بخش هستند و در بخش Reading در هر دو آزمون فرد باید به 40 سوال پاسخ دهد. شما با شرکت در دوره آنلاین آیلتس می توانید تجربیات لازم در این زمینه را کسب کنید.

تفاوت در بخش نمره دهی آزمون

یکی دیگر از تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال  مواردی که هر دو نوع آزمون با یک دیگر تفاوت دارند در بخش محاسبه نمره است . در مهارت Reading سیستم امتیاز دهی متفاوت بوده و شرکت کنندگان با توجه به تعداد سوالات درست از 40 نمره دریافت می کنند. به فرض مثال تصور کنید از 40 سوال در مهارت reading به 30 امتیاز کسب کرده اید:

  • 30 نمره از 40 در آزمون جنرال یعنی نمره 5
  • 30 نمره از 40 در آزمون آکادمیک یعنی 6

می توان فهمید با توجه به اینکه نمره Reading تشکیل دهنده 25% از کل نمره آزمونی شرمت کنندگان است بنابرین تفاوت معنا داری در بخش Reading وجود دارد. در بعضی از آموزشگاه زبان تعدادی آزمون تضمینی برای تمرین وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

تفاوت های محتوایی آزمون آیلتس و جنرال

با توجه به اینکه داوطلبان تحصیلی در حین تحصیل در دانشگاه باید بتوانند متون آکادمیک، درسی و علمی را به خوبی درک کنند به همین دلیل در آزمون آیلتس آکادمیک در بخش Reading متن ها از کتاب های آکادمیک و مجلات علمی آورده می شوند تا مهارت داوطلب را در خصوص درک مطالب آکادمیک و دانشگاهی بسنجند. به همین دلیل می توان گفت سطح لغات در بخش Reading آکادمیک کمی بالاتر بوده و نیاز به دانش واژگان بیشتری است. همینطور در بخش Writing موضوعات داده شده در هر دو تسک 1 و 2 نیز مرتبط با موضوعات آکادمیک و علمی بوده تا سطح نوشتاری داوطلب در حوزه نوشتاری آکادمیک مشخص شود. اما در خصوص آزمون آیلتس جنرال محتوای بخش Reading بیشتر حول موضوعات عمومی مانند تبلیغات، راهنمایی، مسائل روزمره و… بوده تا درک مطلب داوطلب مشخص شود.در بخش Writing آزمون جنرال تسک 1 شامل نوشتن یک نامه و در تسک دوم نیز یک موضوع نوشتاری عمومی می باشد.

محتوای سوالات در بخش ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک

تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال دانشجویان دانشگاهی باید توانایی خواندن مقاله ‌های علمی، مجلات و ژورنال‌های متفاوت را داشته ‌باشند به همین دلیل است که در آزمون آکادمیک داوطلبین باید قادر به خواندن این متون باشند و  در متون آیلتس نیز دقیقا از این محتواها استفاده می ‌‌شود. سوالات بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک همگی از مقالات علمی برگرفته شده‌اند و شما به عنوان داوطلب آزمون آیلتس باید قادر به خواندن آنها بوده و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. یکی از مهم ترین  تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال است.

محتوای سوالات در بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک

اما در بخش رایتینگ آزمون آکادمیک آیلتس شاهد دو بخش خواهید بود که از آن ها تحت عنوان Task یاد می ‌شود. در تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال این است  در تسک اول به شما بیست دقیقه وقت داده می‌ شود تا یک داده را تحلیل کنید. که این داده می ‌تواند یک جدول، پای چارت یا بارچارت باشد در این بخش می ‌بایستی از ۱۵۰ کاراکتر استفاده کنید. اما در تسک دوم از شما یک سوال پرسیده می ‌شود که  الگوهای متفاوتی دارد و شما می‌بایستی با ۲۵۰ کاراکتر آن را تحلیل نمایید.

محتوای سوالات در بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

در بخش ریدینگ جنرال متون، از لغات ساده‌‌ تری تشکیل شده‌ اند و موضوعاتی همچون کارآفرینی و کاریابی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این نیز شمل تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال است.

محتوای سوالات در بخش رایتینگ آزمون آیلتس جنرال

باید توجه داشته باشید که در تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال، تسک دوم رایتینگ جنرال هیچ تفاوتی بین جنرال و آکادمیک وجود ندارد اما در تسک اول به جای تحلیل یک داده بایستی یک نامه با موضوع خواسته شده بنویسید. در این بخش نیز نیاز دارید که از ۱۵۰ کاراکتر استفاده نمایید.

ساختار آزمون آیلتس آکادمیک

اگر تصمیم دارید در کشوری انگلیسی ‌زبان ادامه تحصیل دهید یا به دنبال شغلی بهتر و تخصصی هستید، ممکن است لازم باشد در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. آزمون آیلتس آکادمیک میزان تسلط زبان انگلیسی شما را در سطح آکادمیک ارزیابی می ‌کند و بر اساس آن شرکت کنندگان می ‌توانید با توجه به نمره‌ ای که کسب کرده‌ اید، به مقاطع تحصیلی بالاتر یا مشاغل حرفه‌ ای و تخصصی مانند پزشکی، پرستاری، تدریس یا وکالت ورود کنید.

آزمون آیلتس آکادمیک با استفاده از چهار مهارت زبان انگلیسی : Listening/Speaking/Reading/Writing  سطح زبان شما را بررسی می‌کند، بنابراین در مجموع از چهار بخش تشکیل شده است. بخش‌های Listening  و Speaking  برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است، اما ساختار بخش‌های Reading  و Writing  در هر دو آزمون با هم تفاوت‌هایی  آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال دارد.

ساختار آزمون آیلتس جنرال

آزمون آیلتس جنرال برای افرادی طراحی شده است که قصد اخذ ویزای مهاجرتی در بسیاری از کشورها را دارند. در کشور انگلیسی، نمرات با توجه به نوع ویزای اخ ذشده تعیین می‌ گردد. ساختار آزمون آیلتس جنرال نیز مانند آکادمیک از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت ‌های اصلی زبان را مورد ارزیابی قرار می‌ دهد.

کدام یک ساده تر است؟ آکادمیک یا جنرال

نکته ای که ابتدا باید مشخص شود این است که هدف شما از دادن آزمون آیلتس چیست؟ چون اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید ملزم به آزمون آکادمیک هستید.نکته دیگر این است که داوطلبان هر یک تجارب خود را دارد و برای هر داوطلب سختی و آسانی آزمون متفاوت خواهد بود اما به طور کلی می توان گفت احتمالاً آزمون جنرال به دلایل زیر ساده تر باشد:

  • نوشتن یک نامه کوتاه ساده تر از خلاصه کردن یک نمودار یا جدول است
  • گرفتن 30 از 40 در بخش ریدینگ در آزمون جنرال معادل گرفتن 23 از 40 امتیاز در آزمون آکادمیک است.

در پایان باید خاطر نشان کرد هر دو نوع آزمون برای اهداف متفاوتی طراحی شده اند و شما باید بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب و برنامه مطالعاتی مشخصی را پیاده سازی کنید. و شما با دانستن تفاوت های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال می توانید انتخاب کنید که کدام را می خواهید.

پیام بگذارید

تخفیف ویژه

هدیه خرید اولی ها به مدت محدود